Hebt u geldproblemen? Of maakt u zich zorgen over geld? Samen komen we eruit. Zet de eerste stap: neem contact op met de gemeente of het buurtteam. U kunt zelf kiezen waar u het liefst geholpen wordt. De hulp is altijd gratis.
Ben je jonger dan 27 jaar? Kijk dan op Hulp bij geldzorgen voor jongeren.
Waarbij kunt u hulp krijgen?
De gemeente en het buurtteam helpen u bijvoorbeeld in deze situaties:
- U maakt zich zorgen over geld
- U kunt uw rekeningen niet betalen
- U hebt achterstand in het betalen van de huur, energie, stadsverwarming of water
- U krijgt post van een incassobureau en u weet niet wat u moet doen
- U hebt veel post die u niet meer openmaakt
- U hebt een brief gekregen die u niet begrijpt (bijvoorbeeld van de belasting, gemeente Utrecht, energiebedrijf of verzekering)
Hulp van de gemeente
U kunt zich voor hulp op deze manieren aanmelden:
- met het aanmeldformulier (geen DigiD nodig).
Meld u aan voor hulp van de gemeente - stuur een e-mail naar: hulpbijschulden@utrecht.nl.
- bel naar Werk en Inkomen van de gemeente via 14 030.
- kom langs bij het servicepunt in de hal van het stadskantoor. En meld u aan voor hulp. Daarna belt een medewerker u terug om u verder te helpen. Het servicepunt is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Het adres is Stadsplateau 1.
Hulp via het buurtteam
Het buurtteam helpt u bij geldzorgen. Samen met u kijkt het buurtteam welke hulp het beste bij u past. Hebt u hulp bij schulden nodig? Dan regelt het buurtteam dat u die hulp krijgt van de gemeente. Op de pagina Hoe werkt hulp bij schulden van de gemeente? leest u daar meer over. U kunt bij het buurtteam langsgaan, of het buurtteam bellen of e-mailen.
Hulp van Stadsgeldbeheer gaat 10 november over naar gemeente
Soms is er extra ondersteuning nodig bij geldzorgen of schulden. Bijvoorbeeld als u dakloos bent. Op dit moment biedt Stadsgeldbeheer van de Tussenvoorziening hiervoor speciale hulp bij geldzorgen of schulden. Op 10 november 2025 gaat deze hulp van Stadsgeldbeheer over naar de gemeente. Op de website van Stadsgeldbeheer leest u meer over deze hulp. En u leest daar hoe u tot de overgang kunt aanmelden. Meestal doet uw hulpverlener dit voor u.
We werken met Stadsgeldbeheer samen aan een soepele overgang
We doen er alles aan om de hulp op dezelfde goede manier te blijven geven. Zoveel mogelijk blijft hetzelfde. En zoveel mogelijk medewerkers van Stadsgeldbeheer gaan mee naar de gemeente, met al hun kennis en ervaring.
Ontvangt u nu hulp van Stadsgeldbeheer?
- De overgang is vanaf 10 november 2025. Uw consulent legt graag uit wat dit voor u betekent.
- Hebt u toestemming gegeven om over te gaan? U hoeft niets te doen. Wij zetten uw over naar de gemeente en uw ondersteuning loopt gewoon door.
- Hebt u gezegd dat u niet mee over wil gaan? Dan bespreekt de consulent met u waar u ergens anders hulp kunt krijgen.
- Hebt u nog geen toestemming gegeven via het formulier? Uw gegevens gaan wel mee over. Zo willen we voorkomen dat er dingen fout gaan in uw ondersteuning en problemen groter worden. Heeft u hier nog vragen over? Neem dan contact op met uw consulent.
- Hebt u vragen over de overgang? Of over wat er hetzelfde blijft en wat er voor u verandert? Neem contact op met uw consulent voor uitleg en hulp.
De Geldzaak
Hebt u andere vragen of zorgen over geldzaken? Dan kan de Geldzaak u ook gratis helpen met informatie en advies. Ga langs, stuur een WhatsApp, e-mail of bel. Kijk voor alle informatie op de Geldzaak.
Situaties waarin u op een andere manier hulp of advies vraagt
In sommige situaties is het anders. Hieronder staat hoe u dan hulp of advies kunt vragen.
Hulp en contact Werk en inkomen
Telefoon
14 030
Bereikbaar maandag tot en met vrijdag
9.00 - 17.00 uur
