Openbare laadpalen

Steeds meer Utrechters rijden elektrisch. Daarom plaatsen we openbare laadpalen, die iedereen kan gebruiken. We verspreiden de laadpalen goed over de stad.
Parkeerdruk geen reden om laadpalen niet te plaatsen
Parkeerdruk is geen reden voor het wel of niet plaatsen van een laadpaal. De parkeerdruk is op heel veel plekken in Utrecht hoog. Als we laadpalen alleen konden plaatsen op locaties waar de parkeerdruk laag is, dan zouden we niet voldoende laadpalen kunnen plaatsen.
Laadpalen en parkeerplekken
Door het plaatsen van laadpalen verandert niet het totale aantal parkeerplekken in een buurt. Wel verandert het gebruik van een aantal van die parkeerplekken. Niet-elektrische auto’s mogen namelijk niet parkeren op een plek die is gereserveerd voor opladen. Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek die alleen voor het laden van elektrische auto’s is bedoeld? U kunt dit melden via www.utrecht.nl/melding.
Overzicht bestaande en toekomstige laadpalen
In het locatieplan vindt u alle bestaande en toekomstige laadpalen.
- Groene stippen: bestaande laadpalen.
- Oranje stippen: hier plaatsen we binnenkort een laadpaal.
- Blauwe stippen: hier komt in de toekomst misschien een laadpaal.
Hoe kiezen we de plekken voor laadpalen?
Bij de keuze voor nieuwe plekken voor laadpalen hebben we de volgende eisen en wensen.
- Er moet op de stoep genoeg ruimte zijn rond de laadpaal (minimaal 90 cm). Zodat iedereen er nog langs kan, ook met rolstoel.
- We zetten het liefst meerdere laadpalen naast elkaar.
- Bomen beschadigen we niet. We houden genoeg afstand tot wortels.
- We plaatsen laadpalen liever niet:
- direct voor deuren of ramen
- bij monumenten
- in het groen
- naast een open (groene) ruimte
- bij plekken waar mensen kort parkeren, zoals voor winkels of kinderopvang
- De laadpaal moet minimaal 180 cm afstand hebben tot brandputten.
- Snelle laadpalen moeten minimaal 2,5 meter afstand hebben tot riool of warmtenet.
Deze eisen en wensen kunnen veranderen. Soms kunnen we niet aan alle wensen voldoen. U kunt niet zelf een laadpaal aanvragen.
Bezwaar maken
Zo’n 8 tot 10 keer per jaar bekijken we op welke plekken uit het locatieplan een laadpaal nodig is. Voor die plekken nemen we dan een verkeersbesluit. Alle verkeersbesluiten staan in het Gemeenteblad. Daarna kunt u nog 6 weken bezwaar maken.
Verkeersbesluiten oktober en november 2023 per adres
- Professor Jan Bronnerlaan, tegenover huisnummer 188, 22 november 2023
- Kerrieweg, ter hoogte van huisnummer 23, 9 november 2023
- Kamilleweg, aan de zijkant van Laurierweg huisnummer 90, 9 november 2023
- Willem van Noortplein, ter hoogte van huisnummer 13, 24 november 2023
- Gisbert Bromlaan, aan de achterzijde van Van Lieflandlaan huisnummer 120, 24 november 2023
- Adriaen Beyerkade, ter hoogte van huisnummer 26, 6 november 2023
- Melis Stokestraat, tegenover huisnummer 4, 2 november 2023
- Adriaen Beyerkade, ter hoogte van huisnummer 24, 2 november 2023
- Cornelis Houtmanstraat, ter hoogte van huisnummer 21, 19 oktober 2023
- Ananasstraat, tegenover huisnummer 3, 22 november 2023
- Herenweg, ter hoogte van huisnummer 266, 22 november 2023
- Geraniumstraat, tegenover huisnummer 11, 22 november 2023
- Vechtensteinlaan, ter hoogte van huisnummer 11, 22 november 2023
- Rupelmondelaan, ter hoogte van huisnummer 2, 22 november 2023
- Pijlstraat, tegenover Miltenburgstraat huisnummer 58, 9 november 2023
- Nijenrodelaan, aan de zijkant van Pionstraat huisnummer 7A, 19 oktober 2023
- Prinses Margrietstraat, ter hoogte van de zijgevel Adriaan van Bergenstraat huisnummer 18, 19 oktober 2023
- Gruttostraat, ter hoogte van huisnummer 8, 24 november 2023
- Mgr. Van de Weteringstraat, ter hoogte van huisnummer 11, 13 november 2023
- Gasthuisstraat, ter hoogte van huisnummer 104, 2 november 2023
- Mulderstraat, tegenover huisnummer 29, 2 november 2023
- Mulderstraat, tegenover huisnummer 27, 2 november 2023
- Abstederhof, ter hoogte van huisnummer 1, 6 november 2023
- Abstederhof, ter hoogte van huisnummer 35, 6 november 2023
- Peetersdreef, ter hoogte van huisnummer 22, 13 november 2023
- Angstel, aan de zijkant van Wiericke huisnummer 2, 24 november 2023
- Wethouder de Greeflaan, ter hoogte van huisnummer 8, 24 november 2023
- Droomtuinlaan, ter hoogte van huisnummer 252, 22 november 2023
- Gouden Koetslaan, ter hoogte van huisnummer 67, 22 november 2023
- Wilderveld, ter hoogte van huisnummer 16, 6 november 2023
- De Wel, ter hoogte van huisnummer 6, 6 november 2023
- Groeneweg, tegenover huisnummer 75, 24 november 2023
- Tractieweg, ter hoogte van huisnummer 30, 22 november 2023
- Ternatestraat, aan de zijkant van Bandoengstraat huisnummers 43-47, 13 november 2023
- Balistraat, ter hoogte van huisnummer 1, 13 november 2023
- Bataviastraat, tegenover huisnummer 52, 13 november 2023
- Paramaribostraat, ter hoogte van huisnummer 2, 9 november 2023
- Cremerdwarsstraat, ter hoogte van huisnummer 92, 2 november 2023
- J.J.A. Goeverneurstraat, tegenover huisnummer 18, 2 november 2023
- Karperstraat, ter hoogte van huisnummer 22, 9 november 2023
- Karperstraat, ter hoogte van huisnummer 21, 9 november 2023
- Verlengde Hoogravenseweg, ter hoogte van huisnummer 197, 2 november 2023
- Amerongseberg, ter hoogte van huisnummer 1, 19 oktober 2023
- Voorsterbeeklaan, ter hoogte van huisnummer 112, 13 november 2023
- Molenbeekstraat, zijkant Jekerstraat huisnummer 17, 13 november 2023
- Marco Pololaan, ter hoogte van huisnummer 111, 9 november 2023
- Rooseveltlaan, ter hoogte van huisnummer 597, 9 november 2023
- De Brauwlaan, ter hoogte van huisnummer 14, 19 oktober 2023
Waarom plaatsen we meer openbare laadpalen?
We plaatsen laadpalen omdat het aantal elektrische auto’s in de stad sterk groeit. Daardoor groeit ook de behoefte aan openbare laadpunten. Nieuwe en tweedehands elektrische auto’s worden steeds beter betaalbaar. De Rijksoverheid wil dat in er 2030 alleen nog nieuwe auto’s komen die elektrisch rijden. En dat er geen nieuwe auto’s komen die rijden op benzine, diesel of gas.
Opladen bij een openbare laadpaal
U kunt de openbare laadpalen gebruiken met een geldige laadpas. U laadt op met minimaal 3,7 kW. Hoe snel het laden gaat, hangt af van verschillende dingen. Bijvoorbeeld van het type en bouwjaar van uw auto, hoeveel auto’s tegelijk worden geladen en wat voor kabel u gebruikt.
Prijzen
Het tarief voor laden bij een openbare laadpaal is € 0,35 per kWh (exclusief btw, prijspeil oktober 2023). Het precieze tarief dat u betaalt aan de laadpaal is afhankelijk van uw laadpas in combinatie met de laadpaalaanbieder. Mogelijk brengt uw laadpasaanbieder extra kosten in rekening zoals een starttarief en/of transactiekosten. U kunt dit navragen bij uw laadpasaanbieder.
We proberen de prijzen van alle laadpalen in de stad zo veel mogelijk gelijk te houden. We hebben met de laadpaalaanbieders afspraken over de prijzen. Soms zijn er verschillen van een paar cent per kWh. Dit komt doordat aanbieders prijswijzigingen niet altijd tegelijkertijd doorvoeren.
Parkeren bij een laadpaal
De parkeerplekken bij een laadpaal zijn bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Uw elektrische auto mag bij een laadpaal blijven staan als uw auto met een stekker is aangesloten op de laadpaal.
Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek die alleen voor het laden van elektrische auto’s is bedoeld? U kunt dit melden via www.utrecht.nl/melding.
Staat een laadpaal in een gebied met betaald parkeren? Dan moet u een parkeervergunning hebben of parkeergeld betalen, net als bij een gewone parkeerplek. Hebt u een eigen parkeerplaats, bijvoorbeeld in de parkeergarage van uw appartement? Dan kunt u geen parkeervergunning aanvragen voor een parkeerplek bij een openbare laadpaal.
Laadpaalkleven
Een ‘laadpaalklever’ is iemand die een laadplek langer dan nodig bezet houdt. We handhaven niet op laadpaalklevers.
Bij de start van het laden weet u niet hoeveel tijd het opladen kost. De rijder kan de auto dus pas verplaatsen als er vanuit de auto een melding komt. Het kan gebeuren dat de rijder de auto niet meteen kan verplaatsen. Het geven van een boete is dan niet redelijk.
Handhaven op laadpaalkleven is ook ingewikkeld omdat er steeds vaker sprake is van ‘slim laden’. Slim laden betekent dat op momenten met weinig stroomaanbod de auto tijdelijk stopt met laden, of zelfs stroom teruglevert aan het net. De rijder zou op dat moment onterecht een boete kunnen krijgen.
Elektrische scooter, brommobiel of biro
U mag niet bij een openbare laadpaal een elektrische bromfiets, scooter, bakfiets, brommobiel, biro, step of andere light electric vehicle (LEV) opladen met een verloopstekker. Dit is om veiligheidsredenen. De verloopstekker kan namelijk losraken. Ook is er geen communicatie mogelijk tussen laadpaal en voertuig. Zo kunt u niet veilig kunt opladen.
Sommige LEV’s hebben een uitneembare accu. Die kunt u via een gewoon stopcontact thuis of onderweg opladen.