Openbare laadpalen

Steeds meer Utrechters rijden elektrisch. Daarom plaatsen we openbare laadpalen, die iedereen kan gebruiken. We verspreiden de laadpalen goed over de stad.
Parkeerdruk geen reden om laadpalen niet te plaatsen
Parkeerdruk is geen reden voor het wel of niet plaatsen van een laadpaal. De parkeerdruk is op heel veel plekken in Utrecht hoog. Als we laadpalen alleen konden plaatsen op locaties waar de parkeerdruk laag is, dan zouden we niet voldoende laadpalen kunnen plaatsen.
Laadpalen en parkeerplekken
Door het plaatsen van laadpalen verandert niet het totale aantal parkeerplekken in een buurt. Wel verandert het gebruik van een aantal van die parkeerplekken. Niet-elektrische auto’s mogen namelijk niet parkeren op een plek die is gereserveerd voor opladen. Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek die alleen voor het laden van elektrische auto’s is bedoeld? U kunt dit melden via www.utrecht.nl/melding.
Overzicht bestaande en toekomstige laadpalen
In het locatieplan vindt u alle bestaande en toekomstige laadpalen.
- Groene stippen: bestaande laadpalen.
- Oranje stippen: hier plaatsen we binnenkort een laadpaal.
- Blauwe stippen: hier komt in de toekomst misschien een laadpaal.
Hoe kiezen we de plekken voor laadpalen?
Bij het maken van het plan met locaties nemen we de reacties van inwoners mee. De voorwaarden waaraan een laadplek moet voldoen, staan op pagina 14 van de plaatsingsleidraad en inrichtingskader publieke laadinfrastructuur (pdf, 1,8 MB). U kunt niet zelf een laadpaal aanvragen.
Bezwaar maken
Zo’n 8 tot 10 keer per jaar bekijken we op welke plekken uit het locatieplan een laadpaal nodig is. Voor die plekken nemen we dan een verkeersbesluit. Alle verkeersbesluiten staan in het Gemeenteblad. Daarna kunt u nog 6 weken bezwaar maken.
Verkeersbesluiten augustus en september 2023 per adres
- Korte Hamstraat, ter hoogte van nummer 1, 1 augustus 2023
- Tjeerdraklaan, ter hoogte van huisnummer 5, 7 augustus 2023
- Van Lieflandtuin, aan de achterkant van huisnummer 4, 22 september 2023
- Linnaeuslaan, ter hoogte van huisnummer 4, 22 september 2023
- Burgemeester van der Voort van Zijplaan, ter hoogte van nummer 47, 11 augustus 2023
- Jan van Galenstraat, ter hoogte van huisnummer 3, 7 augustus 2023
- Schutstraat, tegenover nummer 176, 11 augustus 2023
- Jan van der Doesstraat, ter hoogte van huisnummer 26, 11 augustus 2023
- Groen van Prinstererstraat ter hoogte van nummer 50, 1 augustus 2023
- Seringstraat tegenover huisnummer 110, 1 augustus 2023
- Zwanenvechtlaan ter hoogte van huisnummer 236, 1 augustus 2023
- Platolaan, ter hoogte van huisnummer 23, 22 september 2023
- Minervaplein, tegenover huisnummer 30, 2 augustus 2023
- Stadionlaan, tegenover huisnummer 6, 2 augustus 2023
- Baanstraat, ter hoogte van huisnummer 18, 2 augustus 2023
- Ebrodreef, ter hoogte van huisnummer 7, 22 september 2023
- Antilopedreef, ter hoogte van achterzijde Zebradreef 1, 19 september 2023
- Caracasdreef, ter hoogte van huisnummer 2, 4 augustus 2023
- Okapidreef, ter hoogte van huisnummer 17, 7 augustus, 2023
- Taagdreef, ter hoogte van huisnummer 43, 7 augustus 2023
- Zambesidreef, ter hoogte van huisnummer 80, 7 augustus, 2023
- San Christóbaldreef, ter hoogte van huisnummer 19, 1 augustus 2023
- Grote Trekdreef, zijkant Zambesidreef huisnummers 194-212, 1 augustus 2023
- Bruisdreef, tegenover huisnummer 124, 1 augustus 2023
- Vincent van Goghlaan, ter hoogte van zijkant huisnummer 1, 19 september 2023
- Souvenirperenlaan, tegenover nummer 15, 21 augustus 2023
- Rubenslaan, ter hoogte van nummer 32, 11 augustus 2023
- Henri Dunantlaan, ter hoogte van zijkant Schoolstraat 57, 7 augustus 2023
- Aart van der Leeuwlaan, ter hoogte van huisnummer 40, 2 augustus 2023
- Hogewoerd tegenover nummer 15, 1 augustus 2023
- Schönberglaan, aan de zijkant van huisnummer 211, 7 augustus 2023
- Galeslootstraat, ter hoogte van nummer 7, 1 augustus 2023
- Tholen, ter hoogte van zijkant Walcheren 38, 19 september 2023
- Reestraat, ter hoogte van huisnummer 1, 19 september 2023
- Tankenberg, tegenover huisnummer 12, 22 september 2023
- Burgemeester Smitsstraat, ter hoogte van Julianaweg 306, 11 augustus 2023
- Wageningseberg, ter hoogte van nummer 308, 11 augustus 2023
- Jutfaseweg, ter hoogte van nummer 38, 11 augustus 2023
- Jutfaseweg, ter hoogte van nummer 160, 11 augustus 2023
- Jutfaseweg, ter hoogte van nummer 160, 11 augustus 2023
- Jan Luykenstraat, ter hoogte van huisnummer 20, 4 augustus 2023
- Verzetslaan, ter hoogte van huisnummer 2, 4 augustus 2023
- Van Vollenhovenlaan, ter hoogte van huisnummer 5, 1 augustus 2023
Waarom plaatsen we meer openbare laadpalen?
We plaatsen laadpalen omdat het aantal elektrische auto’s in de stad sterk groeit. Daardoor groeit ook de behoefte aan openbare laadpunten. Nieuwe en tweedehands elektrische auto’s worden steeds beter betaalbaar. De Rijksoverheid wil dat in er 2030 alleen nog nieuwe auto’s komen die elektrisch rijden. En dat er geen nieuwe auto’s komen die rijden op benzine, diesel of gas.
Opladen bij een openbare laadpaal
U kunt de openbare laadpalen gebruiken met een geldige laadpas. U laadt op met minimaal 3,7 kW. Hoe snel het laden gaat, hangt af van verschillende dingen. Bijvoorbeeld van het type en bouwjaar van uw auto, hoeveel auto’s tegelijk worden geladen en wat voor kabel u gebruikt.
Prijzen
Het tarief voor laden bij een openbare laadpaal is €0,33 per kWh (exclusief btw, prijspeil september 2023). Het precieze tarief dat u betaalt aan de laadpaal is afhankelijk van uw laadpas in combinatie met de laadpaalaanbieder. Mogelijk brengt uw laadpasaanbieder extra kosten in rekening zoals een starttarief en/of transactiekosten. U kunt dit navragen bij uw laadpasaanbieder.
We proberen de prijzen van alle laadpalen in de stad zo veel mogelijk gelijk te houden. We hebben met de laadpaalaanbieders afspraken over de prijzen. Soms zijn er verschillen van een paar cent per kWh. Dit komt doordat aanbieders prijswijzigingen niet altijd tegelijkertijd doorvoeren.
Parkeren bij een laadpaal
De parkeerplekken bij een laadpaal zijn bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Uw elektrische auto mag bij een laadpaal blijven staan als uw auto met een stekker is aangesloten op de laadpaal.
Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek die alleen voor het laden van elektrische auto’s is bedoeld? U kunt dit melden via www.utrecht.nl/melding.
Staat een laadpaal in een gebied met betaald parkeren? Dan moet u een parkeervergunning hebben of parkeergeld betalen, net als bij een gewone parkeerplek. Hebt u een eigen parkeerplaats, bijvoorbeeld in de parkeergarage van uw appartement? Dan kunt u geen parkeervergunning aanvragen voor een parkeerplek bij een openbare laadpaal.
Laadpaalkleven
Een ‘laadpaalklever’ is iemand die een laadplek langer dan nodig bezet houdt. We handhaven niet op laadpaalklevers.
Bij de start van het laden weet u niet hoeveel tijd het opladen kost. De rijder kan de auto dus pas verplaatsen als er vanuit de auto een melding komt. Het kan gebeuren dat de rijder de auto niet meteen kan verplaatsen. Het geven van een boete is dan niet redelijk.
Handhaven op laadpaalkleven is ook ingewikkeld omdat er steeds vaker sprake is van ‘slim laden’. Slim laden betekent dat op momenten met weinig stroomaanbod de auto tijdelijk stopt met laden, of zelfs stroom teruglevert aan het net. De rijder zou op dat moment onterecht een boete kunnen krijgen.
Elektrische scooter, brommobiel of biro
U mag niet bij een openbare laadpaal een elektrische bromfiets, scooter, bakfiets, brommobiel, biro, step of andere light electric vehicle (LEV) opladen met een verloopstekker. Dit is om veiligheidsredenen. De verloopstekker kan namelijk losraken. Ook is er geen communicatie mogelijk tussen laadpaal en voertuig. Zo kunt u niet veilig kunt opladen.
Sommige LEV’s hebben een uitneembare accu. Die kunt u via een gewoon stopcontact thuis of onderweg opladen.