Landgoederen Amelisweerd en Rhijnauwen Geschiedenis

Geschiedenis

De landgoederen ontstonden in de middeleeuwen uit de 3 ridderhofsteden langs de Kromme Rijn. De landhuizen van de landgoederen Oud Amelisweerd, Nieuw Amelisweerd en Rhijnauwen zijn vaak van eigenaar gewisseld. De beroemdste eigenaar was Lodewijk Napoleon. Hij verkreeg landgoed Amelisweerd in 1808.

In de 20e eeuw kocht de gemeente Utrecht de landgoederen: Rhijnauwen in 1919, Oud Amelisweerd in 1951 en Nieuw Amelisweerd in 1964. Sinds 1964 vormen de landgoederen 1 groot recreatiegebied.

Op dit moment gebruiken 2 boeren binnen de landgoederen ongeveer 90 hectare landbouwgrond. Het zijn boerenbedrijven die vooral aan melkveehouderij doen. Op Nieuw en Oud Amelisweerd zitten ook 2 historische tuinderijen die nu biologisch werken. Er wonen zo’n 150 mensen op het landgoed.

Naar boven

De 3 landgoederen

Door de eeuwen heen zijn natuur en cultuur in elkaar overgegaan. Toch heeft elk landgoed zijn eigen karakter bewaard.

Nieuw Amelisweerd

Nieuw Amelisweerd heeft veel 18e- en 19e-eeuwse elementen. Het bos is relatief rustig. Daardoor leven hier reeën en een reigerkolonie.
Lees meer over de geschiedenis van Nieuw Amelisweerd (pdf, 67kB)

Oud Amelisweerd

Oud Amelisweerd is een bijzondere combinatie van de 18e-eeuwse formele parkstijl met lanen en de 19e-eeuwse parkaanleg met waterpartijen en slingerende paden. In het landhuis zit het Museum Oud Amelisweerd.

Lees meer over de geschiedenis van Oud Amelisweerd (pdf, 71kB)

Rhijnauwen

Rhijnauwen is een levendig landgoed. Er zijn veel recreatieve voorzieningen die druk bezocht worden. De stijl van dit landgoed is formeel met rechte lanen.
Lees meer over de geschiedenis van Rhijnauwen (pdf, 75kB)

Aanleg rijksweg A27 - de slag om Amelisweerd

De nieuwe rijksweg A27 was gepland langs de Kromme Rijn, door het voorste stuk bos van Nieuw Amelisweerd. De aanleg over dit tracé werd in 1971 voorkomen. Het tracé werd verplaatst naar het westen. Helaas werden er voor de aanleg toch nog honderden oude bomen weggehaald.

De aanleg van de A27 begon om financiële redenen later dan gepland., Natuurliefhebbers uit Utrecht verzetten zich tegen de plannen. Bij de ontruiming van het boomhuttendorp in september 1982 ontstonden rellen. Uiteindelijk ging het deel van de A27 ten oosten van Utrecht in 1986 open voor het autoverkeer.

Huidige en toekomstige situatie

Najaar 2009 is besloten om de tunnelbak van de A27 met 4 rijstroken te verbreden. Ook wordt de tunnelbak deels overdekt (over een lengte van bijna 250 meter).  
De verbreding van de weg gaat ten koste van historische grond en bomen. Door de overkapping neemt de geluidsoverlast wel af. Op het dak komt er nieuw groen.

De Raad van State heeft op 17 juli 2019 op grond van de bezwaren van milieuorganisaties de aanleg stil laten leggen.

Hulp en contact Landgoederen

Telefoon

14 030

Uw mening