Landgoederen Amelisweerd en Rhijnauwen Geschiedenis

  • Gracht en brug van Fort Rhijnauwen
  • Koetshuis
  • Landhuis
  • Poort bij StayOkay
  • Landhuis Nieuw Amelisweerd

Geschiedenis

De landgoederen ontstonden in de middeleeuwen uit de 3 ridderhofsteden langs de Kromme Rijn. De landhuizen van de landgoederen Oud Amelisweerd, Nieuw Amelisweerd en Rhijnauwen zijn vaak van eigenaar gewisseld. De beroemdste eigenaar was Lodewijk Napoleon. Hij kreeg landgoed Amelisweerd in 1808.

In de 20e eeuw kocht de gemeente Utrecht de landgoederen: Rhijnauwen in 1919, Oud Amelisweerd in 1951 en Nieuw Amelisweerd in 1964. Sinds 1964 vormen de landgoederen 1 groot recreatiegebied.

Op dit moment gebruiken 2 boeren binnen de landgoederen ongeveer 90 hectare landbouwgrond. Het zijn gemengde boerenbedrijven die vooral aan melkveehouderij doen. Op Nieuw en Oud Amelisweerd zitten ook 2 historische biologische tuinderijen. Er wonen zo’n 150 mensen op het landgoed.

Naar boven

De 3 landgoederen

Door de eeuwen heen zijn natuur en cultuur in elkaar overgegaan. Toch heeft elk landgoed zijn eigen karakter bewaard.

wapen van Nieuw Amelisweerd

Nieuw Amelisweerd

Nieuw Amelisweerd heeft veel 18e- en 19e-eeuwse elementen. Het bos is relatief rustig. Daardoor leven hier reeën en een reigerkolonie.
Lees meer over de geschiedenis van Nieuw Amelisweerd (pdf, 67kB)

wapen van Oud Amelisweerd

Oud Amelisweerd

Oud Amelisweerd is een bijzondere combinatie van de 18e-eeuwse formele parkstijl met lanen en de 19e-eeuwse parkaanleg met waterpartijen en slingerende paden. In het landhuis zit het Museum Oud Amelisweerd.

Lees meer over de geschiedenis van Oud Amelisweerd (pdf, 71kB)

wapen van Rhijnauwen

Rhijnauwen

Rhijnauwen is een levendig landgoed. Er zijn veel recreatieve voorzieningen die druk bezocht worden. De stijl van dit landgoed is formeel met rechte lanen.
Lees meer over de geschiedenis van Rhijnauwen (pdf, 75kB)

Aanleg rijksweg A27 - de slag om Amelisweerd

De nieuwe rijksweg A27 was gepland langs de Kromme Rijn, door het voorste stuk bos van Nieuw Amelisweerd. De aanleg over dit tracé werd in 1971 voorkomen. Het tracé werd verplaatst naar het westen. Helaas werden er voor de aanleg toch nog honderden oude bomen weggehaald.

De aanleg van de A27 begon om financiële redenen later dan gepland., Natuurliefhebbers uit Utrecht verzetten zich tegen de plannen. Bij de ontruiming van het boomhuttendorp in september 1982 ontstonden rellen. Uiteindelijk ging het deel van de A27 boven Utrecht in 1986 open voor het autoverkeer.

Huidige en toekomstige situatie

Najaar 2009 is besloten om de tunnelbak van de A27 met 4 rijstroken te verbreden. Ook wordt de tunnelbak deels overdekt (over een lengte van bijna 250 meter).  
De verbreding van de weg gaat ten koste van historische grond en bomen. Door de overkapping neemt de geluidsoverlast wel af. Op het dak komt er nieuw groen.

Op dit moment loopt er een beroepsprocedure. De Raad van State doet hier eind 2017 uitspraak over.

Na de verbreding gaat de gemeente het dak (de toegang tot Nieuw Amelisweerd) mooier maken. De toegangslaan van het landgoed lag vroeger ten westen van de huidige rijksweg. Die toegangsweg is een inspiratie bij de plannen voor een mooiere toegang.

Hulp en contact Landgoederen

Telefoon

14 030

Volg ons