Startdatum:
2026
Fase project:
in voorbereiding
Uw wijk en de stad goed bereikbaar houden en verkeersveiliger maken is belangrijk. Daarom werken we aan het verbeteren van het Utrechtse fietsnetwerk. We richten de Alexander Numankade en de Jan van Galenstraat in als fietsstraat. Ook parkeren, groener maken en de voetganger krijgen een plek. Beide straten maken deel uit van de doorfietsroute Utrecht – Amersfoort.
Wat gaan we doen?
- De Alexander Numankade en Jan van Galenstraat worden aantrekkelijke straten voor fietsers en voetgangers, waarbij de auto te gast is.
- Er komt meer ruimte voor groen.
- Fiets- en autoverkeer delen de rijbaan in 2 richtingen. De maximale snelheid wordt 30 kilometer per uur op de Alexander Numankade en Jan van Galenstraat.
- We verlengen het fietspad op de Alexander Numankade tot aan de Hengeveldstraat.
- We verbreden het fietspad langs de Kardinaal de Jongweg en de Biltse Rading.
- We verlengen het voetpad langs de Biltsche Grift tot aan de Griftbrug.
- Het fietspad langs de Blauwkapelseweg blijft zoals het nu is.
- We vervangen en verschuiven het riool in de Jan van Galenstraat tussen de Kardinaal de Jongweg en de Huizingalaan. Ook leggen we een nieuw riool aan voor de opvang van hemelwater.
- Aan de Alexander Numankade, tussen de Blauwkapelseweg en de Hengeveldstraat, ligt geen hemelwaterriool. Dit regenwater stroomt via leidingen naar de Grift. De woningen geven we een aansluiting op deze leidingen. Zo maken we het afkoppelen van regenpijpen mogelijk.




Het voorlopig ontwerp
In 2023 stelden we het functioneel ontwerp vast. Hierin staat welke functie (groen, parkeren) waar ongeveer moet komen. We hebben dat ontwerp verder uitgewerkt in een meer gedetailleerd ontwerp: het Voorlopig ontwerp. Hierin maakten we een aantal keuzes:
- De parkeervakken aan de Alexander Numankade gaan weg. We voegen 4 parkeervakken toe in de Hengeveldstraat, de De Blieckstraat en de Van Esveldstraat.
- We voegen groen toe op het voorterrein van Het Utrechts Archief (Alexander Numankade 199-201), bijvoorbeeld door verschillende heesters aan te planten.
- Het fietspad aan de Alexander Numankade (tussen de Hekmeijerstraat en Jan van Galenstraat) verandert niet.
- We gebruiken opnieuw de straatklinkers voor de inrichting van het parkeerveld aan de Dekhuyzenstraat en de parkeerstroken in de Jan van Galenstraat.
- De oversteek voor fietsers op de Kardinaal de Jongweg (Kardinaal Alfrinkplein aansluiting richting Voordorp) verandert niet.
- Er komt geen aanplant van extra bomen aan zuidzijde van de Kardinaal de Jongweg en de Biltse Rading.
Aanpassingen Voorlopig ontwerp
U kon tot en met oktober 2024 reageren op het Voorlopig ontwerp. We hebben in totaal 72 reacties ontvangen. De meeste reacties gaan over parkeren, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en groen.
Lees het besluit en de reacties op het voorlopig ontwerp met onze antwoorden erop
We hebben door de reacties het voorlopig ontwerp op de volgende onderdelen aangepast:
- We voegen groen toe zoals heesters, bomen en bloemenijk grasland op het voorterrein van de Alexander Numankade 199-201 dat Het Utrechts Archief beheert.
- We voegen 7 parkeerplaatsen toe in de Hengeveldstraat, 6 in de De Blieckstraat en 7 in de Van Esveldstraat. Dit omdat er parkeerplaatsen in de Alexander Numankade verdwijnen.
- We behouden zoveel mogelijk de groenvakken in zelfbeheer bij bewoners in de Hengeveldstraat. De 6 nieuwe parkeerplaatsen naast het bestaande parkeerterrein in de De Blieckstraat komen in het gazon dat Het Utrechts Archief beheert.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
Nu - najaar 2025 | Opstellen Definitief ontwerp en vergunningen aanvragen |
Eind 2025 | Voorbereiden aanbesteding en verkeersbesluiten |
Zomer 2026 | Aannemer kiezen |
Najaar 2026 | Start uitvoering |
Wat is er al gedaan?
- Op 8 oktober 2024 tijdens de 3e bewonersavond hebben we het proces en de planning toegelicht. Bewoners konden vragen stellen over en reageren op het Voorlopig ontwerp.
- We hebben 6 aanvullende gesprekken gevoerd met omwonenden. In deze gesprekken zijn de zorgen besproken die er leven over de verstoring van de natuur, parkeergelegenheid en verkeersveiligheid. Alle reacties zijn inmiddels beoordeeld en waar mogelijk verwerkt in het document met eisen en wensen voor het gebied en het ontwerp (Integraal programma van eisen/functioneel ontwerp) dat we op 21 maart 2023 vaststelden.
- Op 5 juli 2022 tijdens de 2e bewonersavond presenteerden we dit ontwerp. Bewoners hebben hun zorgen uitgesproken over het weghalen van parkeerplaatsen op de Alexander Numankade voor de huisnummers 205 tot en met 227, het voetpad langs de Biltsche Grift en de verkeersveiligheid.
- Tijdens de 1e bewonersavond in 2020 presenteerden we de plannen voor doorfietsroute Utrecht-Amersfoort. Bewoners konden toen op de kaart aangeven wat zij van de plannen vonden. En ook wat zij verder in de openbare ruimte wilden zien. Deze opgehaalde informatie is verwerkt in het document met eisen en wensen voor het gebied en het ontwerp waar aangegeven is waar welke functie ongeveer komt.
Lees het Masterplan Doorfietsroute Utrecht-Amersfoort (pdf, 34 MB)
Hoe loopt de route?
De route Utrecht-Amersfoort start in Utrecht en loopt vanaf de Kleine Singel via de Blauwkapelseweg naar de Alexander Numankade. Daarna loopt de route langs de Jan van Galenstraat naar de Kardinaal de Jongweg. Vervolgens zal de route via de Biltse Rading onder de A27 doorgaan en overgaan naar de gemeente De Bilt. De route loopt grotendeels langs de bestaande route van De Stijl, waar in het kader van ‘Mondriaan to Dutch Design, 100 jaar De Stijl’ in 2017 11 kunstwerken zijn geplaatst.