Fase project
In voorbereiding
Geplande bouw
2026
We willen de betrouwbaarheid en kwaliteit van het openbaar vervoer (ov) rond de Europalaan-Zuid op korte termijn verbeteren. Daarom breiden we de busbaan en het ov bij P+R Westraven uit.
Wat gaan we doen en waarom?
We verbeteren de halte- en overstapkwaliteit door het overstappen vooral op P+R Westraven te laten plaatsvinden.
Dit gaan we doen:
- We breiden de bestaande busstrook op de Europalaan uit tussen Europaplein en de halte Kanaleneiland Zuid, en;
- We breiden het openbaar vervoer bij P+R Westraven uit. Dat doen we door:
- op de Europalaan een plek aan te leggen waar bussen kunnen keren (keerlus).
- een busbuffer maken langs de Europalaan.
- langs de Europalaan een plek aan te leggen waar bussen tijdelijk kunnen staan (busbuffer).
- de halteperrons aan beide zijden van de Europalaan te verlengen en verbreden.
- een vrije busstrook aan te leggen vanaf de Griffioenlaan tot de halte P+ R Westraven en vanaf de Griffioenlaan tot en met de Mauritiuslaan.
- de mogelijkheden om over te stappen te verbeteren bij de haltes en P+R Westraven.
- We voegen meer groen toe. We planten 42 nieuwe bomen. Voor de werkzaamheden verwijderen we 8 bomen.
- We maken speciale plekken om regenwater op te vangen en ervoor te zorgen dat het langzaam in de bodem kan zakken. Zo kan de straat beter tegen hevige regen en langdurige droogte.
- We vervangen het asfalt tussen het Europaplein en de Jutfasebrug.
Ontwerp Europalaan-Zuid
In het plan (integraal programma van eisen/functioneel ontwerp) staat wat we belangrijk vinden en wat nodig is voor het opnieuw inrichten van de Europalaan-Zuid. Dit hebben we verder uitgewerkt in een voorlopig en definitief ontwerp. Dit laat zien hoe de nieuwe laan er straks ongeveer uitziet.
Bekijk het integraal programma van eisen en functioneel ontwerp


Europalaan belangrijk voor bereikbaarheid stad
De Europalaan is belangrijk voor de bereikbaarheid van onze stad. De weg verbindt steden met elkaar en is een ov-verbinding met de regio. Naast de tram rijdt hier ook de bus naar Vianen, Nieuwegein, IJsselstein en naar centrum/stationsgebied en Utrecht Science Park. Veel van de haltes op de Europalaan-Zuid worden gebruikt om over te stappen. Zoals de haltes Kanaleneiland Zuid en P+R Westraven. In de toekomst hoort Europalaan-Zuid net als Europalaan-Noord bij een mogelijke nieuwe lightrailverbinding (Merwedelijn).
Voorlopige planning
Wanneer | Wat |
---|---|
2e kwartaal 2025 | Voorlopig ontwerp afronden |
2e kwartaal 2025 | Definitief ontwerp afronden |
Zomer 2026 | Start uitvoering werkzaamheden |
Wat is al gedaan?
- september 2022: Integraal Plan van Eisen/Functioneel Ontwerp is vastgesteld
- juni 2022: informatiebijeenkomst
- mei 2022: raadsbrief, vrijgave concept Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp
- maart 2022: Motie 108, Liever gelijk lightrail
- maart 2022: raadsbesluit, Eerste stappen Schaalsprong OV
- november 2021: besluit college B&W (mandaat) akoestisch onderzoek Europalaan Zuid
- september 2021: raadsbrief, besluit college B&W, startdocument Busbaan MWK