Lombokplein: herinrichting Westplein, Leidse Rijn en Graadt van Roggenweg

Fase project:
in voorbereiding

Geplande start aanleg:
2026

Het Westplein is nu nog een plek met veel auto's en asfalt. Maar over enkele jaren is deze plek helemaal opnieuw ingericht. Met meer ruimte voor water, groen en woningen. 

Dit nieuw ingerichte deel van de stad noemen we voorlopig het Lombokplein. Binnen dit project verleggen we de Graadt van Roggenweg tussen de Koningsbergerstraat en de Croeselaan. We richten de de Graadt van Roggenweg ook opnieuw in.

Wat komt er en waarom?

Utrecht wil de bereikbaarheid rondom het stationsgebied en de binnenstad verbeteren. Het Westplein is nu een heel erg druk verkeersplein. Daarom maken we meer ruimte voor de fiets en komen er beter ontsloten wegen. 

De komende jaren willen we hier een stukje stad maken, met:

  • 2 woongebouwen: 1 op de Kop van Lombok en 1 aan de Leidseweg. 
    In totaal komen er ongeveer 350 tot 400 woningen. Het gaat dan om:
    • 45% sociale huurwoningen (inclusief 10% studentenwoningen)
    • 35% huur- en koopwoningen in het middensegment
    • 20% huur- en koopwoningen in het hoger segment
  • Graadt van Roggenweg: smallere rijbaan met meer groen.
  • ongeveer 300 nieuwe bomen.
  • nieuwe bebouwing bij het NH-Hotel voor uitbreiding van het hotel en ateliers en kleinschalige kantoorunits voor lokale ondernemers
  • een park aan het water van de Leidse Rijn met natuurlijkvriendelijke oever
  • 2 tuinen tussen de nieuwe gebouwen aan de Leidseweg die semipubliek toegankelijk zijn
  • een fietsroute langs de Leidse Rijn naar de binnenstad en het Centraal Station
  • een stadsstraat in plaats van het huidige verkeersplein
  • een bevaarbare en doorgetrokken Leidse Rijn en 3 bruggen

Bruggen

Er komen 3 nieuwe bruggen. 

  • De natuurvriendelijke oevers onder de bruggen zorgen voor een veilige doorgang voor kleine zoogdieren en reptielen.
  • Voor insecten komen gaatjes in het metselwerk van de bruggen.

De Dambrug

  • De Dambrug komt op het Westplein. 
  • Met haar knik in het slanke brugdek verwijst de brug naar de historische ophaalbruggen over de Leidse Rijn. 
  • In de brug komt een spleet waar vleermuizen kunnen verblijven. Ook de grote gele kwikstaart krijgt er een neststeen.

De Kanonstraatbrug

  • De Kanonstraatbrug komt ook op het Westplein.
  • Het ontwerp lijkt op dat van de metselwerkbruggen in het centrum. 
  • Door de openingen in de brug komt er daglicht onder de brug. Dit is fijn voor fietsers en voetgangers daar, maar ook goed voor planten en dieren.
  • De gierzwaluw krijgt speciale stenen in de brug om te nestelen.

De Hagelbrug

  • De Hagelbrug komt bij de Van Sijpesteijnkade. Deze brug is alleen voor voetgangers.

Ontwerpen bruggen

Stadsstraat en kruising fietsroute

Bij het opnieuw inrichten van het Westplein leggen we een zogeheten stadsstraat aan. De stadsstraat is een normale, maar wel drukke straat. De straat heeft 2 rijbanen waar u 30 kilometer per uur mag rijden. We maken het Westplein en een deel van de Graadt van Roggenweg smaller tot 2 rijbanen. De weg verleggen we. Deze gaat om het NH Hotel heen. Via deze straat kan het autoverkeer straks van en naar de binnenstad rijden. Over de keuzes die de we voor het verkeer maken leest u meer in het verkeersbeleid.

Bij de Leidseweg/Van Sijpesteijnkade kruist de stadsstraat de drukke fietsroute van de Leidseweg. De kruising maken we ongelijkvloers.

Lombokpark

Er komt een park aan de noordkant van de Leidse Rijn. Het park krijgt een paviljoen en een verblijfsplek aan het water. Het ontwerp en de inrichting van het park werken we straks samen met omwonenden verder uit. Aan de andere kant van het water komen 2 tuinen als onderdeel van de nieuwe bebouwing. Deze tuinen zijn overdag open voor publiek en in de avond zijn ze gesloten.

Graadt van Roggenweg

Smallere rijbaan met meer groen

De Graadt van Roggenweg maken we veel groener. Er komen 4 rijen met bomen, heggen langs de trambaan en groene bermen. De nieuwe Graadt van Roggenweg heeft maar 1 rijbaan in elke richting op het deel tussen de Koningsbergerstraat en de Croeselaan. Daarom kan er meer groen komen. Het weggedeelte voor de auto’s wordt daar dus smaller. U mag er straks 30 km per uur rijden. Langs de weg komen parkeerplaatsen. De weg naast de huidige hoofdbanen (ventweg) verdwijnt. Op die plaats komt een fietspad in 2 richtingen.

Ook meer groen op de stoep

Op de stoep komen groene vakken (eilanden) met verschillende planten. Welke planten er precies komen bepalen we later. Deze vakken hebben op sommige plekken verhoogde randen waar u op kan zitten. De bestaande bomen laten we staan waar dat kan. In de vakken komen ook veel nieuwe bomen. Tussen de groene vakken is ruimte voor bijvoorbeeld kinderen om te spelen. En om fietsen te parkeren. Er komen iets meer fietsenrekken terug dan er nu zijn. Bij Graadt van Roggenweg 1-15 is de stoep minder breed. Daarom komen hier geen groene eilanden. Hier komt een groenstrook langs het fietspad.

Ondergrondse containers komen in de Koningsbergerstraat en ter hoogte van Graadt van Roggenweg 11 en ter hoogte van Leidsche Poort.

Kruising Park Plaza Hotel

In het goedgekeurde bestemmingsplan is een gelijkvloerse kruising van de trambaan ter hoogte van het Park Plaza Hotel opgenomen. Daarnaast zijn in het bestemmingsplan ook 2 ongelijkvloerse varianten opgenomen. De Safety Board van de provincie Utrecht heeft negatief geadviseerd over de gelijkvloerse kruising. De gemeente Utrecht gaat extern advies vragen en andere varianten verkennen. In een gezamenlijke brief aan de raad en Staten leest u hier meer over.

Tijdelijke invulling Westplein

Er zijn allerlei activiteiten vanuit de buurt om het Westplein nu al groener en leuker te maken. Zoals een pluktuin en een oude treinwagon die nu gebruikt wordt als ontmoetingsruimte en vergaderlocatie. Informatie over activiteiten en huren van de ruimte vindt u op perronwest.nl. Ook zijn bewoners bezig met het leuker maken van de omgeving van de treinwagon door materialen opnieuw te gebruiken.

Werkzaamheden en bereikbaarheid

Eneco is vanaf januari 2025 bezig met werkzaamheden aan de warmteleiding onder het Westplein, bij de Damstraat. De oude leiding moet vervangen worden. En voor het plan moet die ook op een andere plek komen. 

Omwonenden

Het werk kan voor overlast zorgen. Het gaat dan bijvoorbeeld om omleidingen en geluidsoverlast. We vragen hiervoor uw geduld en begrip.

Fietsers en voetgangers

Fietsers en voetgangers kunnen blijven rijden en lopen langs de plekken waar we werken. Bijvoorbeeld langs het werkterrein op de kop van de Damstraat. Vanaf 17 februari 2025 is de Damstraat afgesloten voor auto's. Voetgangers en fietsers (met hun fiets aan de hand) kunnen er langslopen. Soms zijn er ook omleidingen voor fietsers. Dit staat op straat aangegeven met borden. Volg de borden om veilig naar uw bestemming te reizen.

Automobilisten

Automobilisten kunnen verkeersoverlast ervaren. Soms zijn er (kleine) omleidingen. Of zijn er minder rijstroken beschikbaar. Houd daarom rekening met een langere reistijd. 

Vanaf 17 februari 2025 kunt u de Damstraat niet meer vanaf het Westplein (zuidkant) inrijden. Deze afsluiting duurt tot het najaar. Zodra de werkzaamheden in de Damstraat klaar zijn gaat de Damstraat weer open.

Op de hoogte blijven en meedenken

Nieuwsbrief Lombokplein

Volg het project via de BouwApp

Wilt u alle laatste informatie over het werk en de omleidingen? Download dan De BouwApp. Voeg project ‘Herinrichting Lombokplein (Westplein & Graadt v R)’ toe als favoriet. De app kunt u ook downloaden via de Apple Appstore en Android Playstore. U kunt het project ook online volgen.

Vragen over het project?

Loop binnen bij Damstraat 11 (woensdag en vrijdag tussen 14.00-16.00 uur)

Op de Damstraat 11 is op woensdagmiddag en vrijdagmiddag van 14.00-16.00 uur iemand vanuit het project aanwezig. Dit is ook de werkplek voor de straatconciërge, wijkagent, medewerkers van toezicht en handhaving en een aantal mensen die zich bezighouden met de leefbaarheid van de Kanaalstraat en Damstraat. Deze plek heet ‘Rumah Lombok’.

E-mail of telefoon

U kunt ook contact opnemen via lombokplein@utrecht.nl of via algemeen telefoonnummer 14 030.

Meedenken: wensen en reacties tijdens het maken van het plan

Bewoners en andere belanghebbenden betrekken we bij het ontwerpen en inrichten van het nieuwe woon- en werkgebied Lombokplein.

Planning

WanneerWat
januari 2025 – augustus 2026 Eneco werkt aan het warmtenet tussen Damstraat (zuidkant) en Jaarbeursplein
januari – december 2025Herinrichten Damstraat 
januari 2026Start herinrichten Lombokplein (Westplein)
2031Herinrichting Lombokplein klaar
Wat gebeurt wanneer?

Wat is er al gedaan?

  • April 2023: Voorlopig Ontwerp Lombokplein is goedgekeurd door college.
  • Februari 2023: bestemmingsplan Lombokplein is goedgekeurd door de gemeenteraad. Lees alle stukken bij de raadsvergadering (punt 25)
  • November 2022: college legt het bestemmingsplan voor aan de gemeenteraad om definitief te maken.
  • Oktober 2022: gesproken met marktpartijen over de uitvoering van de openbare ruimte.
  • 8 maart 2022: college geeft ontwerpbestemmingsplan vrij. Het plan kon u van 18 maart tot en met 28 april 2022 bekijken.
  • 25 maart 2021: de plannen (Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp (pdf, 13,9 MB)) zijn vastgesteld door de raad.
  • Tot en met 5 juli 2020 kon u reageren op het concept Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp Lombokplein.
  • 2019 en een deel van 2020: uitvoeren van het verkeersonderzoek noordwestelijk Utrecht. We hebben hierbij verschillende varianten onderzochten. Dit onderzoek gaat ook over verbetering van de Amsterdamsestraatweg en de straten tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug (Westelijke Stadsboulevard). De resultaten vormen een belangrijke onderbouwing voor het project Lombokplein.
  • Maart 2019: Perron West opende een tijdelijke ontmoetingsplek voor de buurt in een opgeknapte treinwagon.
  • 20 september 2018: de gemeenteraad is akkoord gegaan om het plan voor het Lombokpark verder uit te werken en is de omgevingsvisiekaart Lombokplein (zie pagina 8) (pdf, 8,1 MB) aangepast. Er komen ongeveer 150 minder woningen dan in de omgevingsvisie staat, zodat er meer ruimte is voor groen.
  • April-december 2018: de participatie over de onderwerpen wonen en leven, doortrekken Leidse Rijn en inrichten van de bruggen, inrichten openbare ruimte, kruising stadsstraat-fietsroute, inrichten stadsstraat, vergroenen van de Graadt van Roggenweg, het Lombokpark en het programma van de nieuwe bouwblokken.
  • Juli 2018: de helft van de tijdelijke fietsenstalling op het Westplein verwijderd om plaats te maken voor tijdelijke initiatieven.
  • December 2017: de gemeenteraad stelde de omgevingsvisie Beurskwartier en Lombokplein vast. In de omgevingsvisie staan de hoofdlijnen van de plannen.

Waar is het?

Hulp en contact Beurskwartier en Lombokplein

Telefoon

14 030

E-mail

lombokplein@utrecht.nl