Hulp bij dakloos zijn

Bent u dak- of thuisloos? Leeft u op straat, of logeert u bij familie, vrienden of kennissen? Op deze pagina staat wat we doen voor mensen die dakloos zijn.

Bereikbaarheid Stadsteam Back Up en Herstart

  • Stadsteam Back Up is bereikbaar via de bureaudienst van 9.30-14.30 uur op werkdagen. Telefoon 030 - 721 00 15 of volwassenen@stadsteambackup.nl (e-mails tot 17.00 uur worden dezelfde dag behandeld).
  • Inloopspreekuur op het stadskantoor op werkdagen van 9.00 - 10.00 uur.
  • Spreekuur bij Herstart (Nieuwegracht 92) van 11.00 -12.00 uur op werkdagen.
  • Dagopvang bij Herstart (Nieuwegracht 92) is elke dag open van 10.00 -18.00 uur.

Herstart

Bent u dakloos en weet u niet waar u moet zijn? In Herstart, aan de Nieuwegracht 92 krijgt u hulp. In Herstart vindt u hulpverlening en kunt u een verwijzing krijgen naar plek om te slapen. Daarnaast kunt u in gesprek gaan over werk of activering en is er een medisch spreekuur.
In Herstart is ook een open inloop. In de open inloop kunt u overdag terecht om iets te eten en drinken, een warme douche of voor een gesprek.

Hulpverlening bij Stadsteam Back Up

Bent u dakloos en hebt u hulp of advies nodig? Bijvoorbeeld over wonen, zorg, schuldhulpverlening of uw inkomen. Stadsteam Back Up is er voor u.

Kom naar het inloopspreekuur of neem contact op:
Telefoonnummer: 030 - 721 00 15 (bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 en 14.30 uur)
Mailadres: volwassenen@stadsteambackup.nl
Website: www.stadsteambackup.nl

Inloopspreekuren:

Herstart

Nieuwegracht 92
werkdagen van 11.00 uur - 12.00 uur

Stadskantoor

Stadsplateau 1
werkdagen van 9.00 uur - 10.00 uur

Hulpverlening en opvang voor jongeren

Bent u jonger dan 27 jaar? Dan kunt u zich melden bij Stadsteam Back up via jongvolwassenen@stadsteambackup.nl. Of bel op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 uur met telefoonnummer 030 – 721 00 10.

Opvang voor gezinnen

Wanneer u als gezin met kinderen dakloos bent, dan kunt u zich melden bij de Tussenvoorziening aan de Niasstraat 1 of bel Stadsteam Back Up op 030 - 721 00 15.

Bijstand voor daklozen 

Bent u dakloos en wilt u een bijstandsuitkering aanvragen? Dan is er is een speciale regeling. Lees op de pagina bijstand voor daklozen wat u moet doen om een uitkering aan te vragen.

Komt u uit de regio Utrecht?

U kunt alleen in de opvang in Utrecht terecht als u de meeste kans op herstel in Utrecht hebt. Komt u niet uit de centrumgemeente Utrecht en kunt u niet laten zien dat uw kans op herstel groter is in Utrecht? Dan verwijzen wij u voor opvang naar een andere regio. In afwachting van een plek in de opvang daar kunt u gebruikmaken van de Utrechtse opvang.

Verblijf in de 24-uursopvang

Hebt u geen eigen verblijfplaats? Dan kunt u gebruik maken van de 24-uursopvang in Utrecht. Hiervoor betaalt u een eigen bijdrage. Deze betaalt u aan de instelling. Dit is voor alle plekken € 6 voor 24 uur. Alles zit daar bij in: het verblijf, alle maaltijden, koffie/thee en activiteiten. Iedereen betaalt overal hetzelfde bedrag.

Hebt u een bijstandsuitkering en bent u dakloos?

Dan betaalt u vanaf 1 juli ook € 6 per dag voor de 24-uursopvang. U krijgt in de 24-uursopvang een toestemmingsformulier om te ondertekenen. Wij horen van de 24-uurs-opvang hoeveel dagen u in een maand bent geweest. Wij houden het bedrag dan de volgende maand automatisch in op uw uitkering. En betalen het bedrag voor u aan 24-uurs-opvang.

Koudweerregeling: gratis slaapplaats bij koud weer of storm

Niemand hoeft bij koud weer buiten te slapen. Daarom hebben we de koudweerregeling. U krijgt dan een gratis slaapplaats. De koudweerregeling gaat in als de gevoelstemperatuur 's nachts lager is dan 0 graden. De koudweerregeling gaat ook in als het KNMI meldt dat er een storm aankomt, en die storm heeft een naam en 'code rood'. Als gemeente gaan we over de koudweerregeling. Wij bepalen wanneer de regeling start en weer stopt.

De koudweerregeling geldt vanaf maandag 6 februari 18.00 uur.

We hebben vrijwilligers hard nodig. Hebt u tijd om de mensen die we opvangen warmte te geven? Meld u aan via de website van de Tussenvoorziening.

Medische hulp voor daklozen

Zorgverzekering

Vanaf 18 jaar moet u een zorgverzekering hebben. De basisverzekering is verplicht, een aanvullende verzekering is niet verplicht. De gemeente heeft een voordelige zorgverzekering voor mensen met een laag inkomen. Met een zorgverzekering hebt u toegang tot de zorg. Houd uw verzekeringspasje altijd bij de hand als u een arts of ziekenhuis bezoekt. Hebt u geen zorgverzekering en medische hulp nodig? Dan betaalt u de kosten zelf.

Spreekuur medische zorg

Bent u niet verzekerd of hebt u geen huisarts? Dan kunt u tijdelijk terecht bij de spreekuren van de gemeente bij Herstart aan de Nieuwegracht. De afspraak is met een verpleegkundige of een arts.

Bij spoed: bel 112

Het alarmnummer 112 is voor spoedeisende hulp. Dus als uw leven of dat van iemand anders in direct gevaar is. Bijvoorbeeld als u of iemand anders zwaar gewond is en dringend medische hulp nodig heeft.

Tandarts

Voor tandartszorg kunt u terecht bij de tandartspraktijk Jouw Mondzorg. Jouw Mondzorg is voor alle inwoners, maar vooral voor dak- en thuislozen, verslaafden en inwoners met een psychiatrische aandoening.

Bent u dakloos, of kampt u met een verslaving of ernstig psychische problemen? Dan kan uw hulpverlener u aanmelden bij Jouw Mondzorg. U krijgt dan zorg vanuit de basisverzekering. Hebt u geen hulpverlener die u kan aanmelden? Dan krijgt u de tandartskosten mogelijk (gedeeltelijk) vergoed uit de aanvullende verzekering. Dit is bijvoorbeeld het geval als u de U-polis hebt.

Hebt u met spoed een tandarts nodig in de avond of het weekend? Bel dan naar 0900 – 821 22 30. U kunt dan terecht bij een tandarts die dan dienst heeft. U betaalt wel een hoger bedrag en moet meestal direct contant betalen.

Briefadres

Een briefadres is een adres waar u wel ingeschreven staat maar niet woont. U ontvangt hier alleen uw post. Het is een tijdelijke oplossing voor een periode waarin u geen woonadres heeft. Ingeschreven staan op een (brief)adres is belangrijk, want zonder inschrijving hebt u geen recht op een uitkering en sociale voorzieningen zoals bijvoorbeeld zorgverzekering of toeslagen van de Belastingdienst.  Er zijn 2 mogelijkheden voor een briefadres.

1. Briefadres bij familie, vrienden of kennissen

U hebt van de bewoner van het adres toestemming gekregen om er ingeschreven te staan maar u woont daar niet. De inschrijving heeft geen gevolgen voor de bijstandsuitkering, gemeentebelasting, huur- of zorgtoeslag. De bewoner is niet verantwoordelijk voor uw eventuele schulden. Op de pagina briefadres aanvragen leest u hoe u een briefadres aan kunt vragen.

2. Briefadres bij gemeente Utrecht

Als een briefadres bij familie. vrienden of kennissen niet mogelijk is, kunt u een briefadres aanvragen bij de gemeente. Bijvoorbeeld als u geen familie en sociaal netwerk heeft of wanneer u (aanvullende) begeleiding nodig heeft. Bij een gemeentelijk briefadres bent u verplicht om minimaal 1 keer in de 2 weken persoonlijk uw post tussen 9.00 en 11.00 uur op te halen in het stadskantoor.

Elke 3 maanden neemt de gemeente contact op met u en/of uw begeleider. Zo willen we zorgen dat u de ondersteuning krijgt die u nodig heeft en checken wij of u een briefadres nog steeds nodig heeft. Wilt u hier meer over weten, of een aanvraag doen voor een briefadres bij de gemeente? Ga dan naar het inloopspreekuur van het Stadsteam Back Up. De inloopspreekuren en contactgegevens staan hierboven onder het kopje Hulpverlening bij Stadsteam Back Up.

Bent u jonger dan 27 jaar? Dan kunt u zich voor een briefadres melden bij het team jongvolwassenen van Stadsteam back up. Of bellen met telefoonnummer 030–721 00 10.

Hulp en contact Stadsteam Back Up