Hulp bij huishouden

Hebt u moeite met het schoonhouden van uw woning of ander huishoudelijk werk? Misschien kunt u hulp bij het huishouden krijgen van de gemeente.

Te weinig personeel

Als u recht hebt op hulp bij het huishouden, hoort u binnen 6 weken hulp te krijgen. Op dit moment lukt dit niet. Er is een groot tekort aan personeel voor hulp bij het huishouden. Dit is een landelijk probleem. Ook de organisaties waar de gemeente een contract mee heeft, hebben te weinig personeel. Dit betekent helaas dat het veel langer duurt voordat u hulp bij het huishouden krijgt. Door de specifieke zorgvraag kan de wachttijd verschillen. Wij doen er alles aan om dit op te lossen.

Voor wie is hulp bij het huishouden?

  • U hebt een beperking waardoor u uw huis niet zelf kunt schoonmaken.
  • U hebt geen of onvoldoende hulp van bijvoorbeeld partner, huisgenoten of anderen.
  • U staat ingeschreven en woont in de gemeente Utrecht.
  • U hebt de hulp nodig in de woning waarin u woont.

Hoe vraagt u huishoudelijke hulp aan?

Vul het hulpvraagformulier in. Wij proberen u te bellen binnen 5 werkdagen. Wij maken een afspraak voor een gesprek. Dit is een huisbezoek, of telefoongesprek als u dat liever wilt. In het gesprek kijken wij of hulp bij het huishouden een oplossing voor u is. Of u belt naar ons en stelt ons uw hulpvraag.

Hebt u recht op hulp bij het huishouden? In het stappenplan leest u hoe u dit regelt. Er zijn 4 organisaties die hulp bij het huishouden bieden namens de gemeente.

Hebt u direct hulp in het huishouden nodig?

Bel dan naar de Wmo via 030 – 286 95 00 en geef door dat u met spoed hulp bij het huishouden nodig hebt. U krijgt dan de volgende dag een gesprek om te kijken wat u nodig hebt.

Wat kan de hulp voor u doen?

De hulp helpt u bij wat u zelf, of met hulp van uw netwerk, niet (meer) kunt. De hulp kan bijvoorbeeld de woonkamer, gang en slaapkamer stofzuigen en dweilen en de badkamer, keuken en het toilet schoonmaken. U maakt hierover afspraken met de organisatie. Als de uren voor het jaar op zijn, krijgt u geen extra uren van de gemeente.

Eigen bijdrage

Voor hulp bij het huishouden betaalt u een eigen bijdrage.
Lees meer over de eigen bijdrage

Eigen bijdrage ook bij minder uren

Ook als u in een maand minder of heel weinig uren hulp hebt gekregen, betaalt u toch de volledige eigen bijdrage. De eigen bijdrage is altijd een vast bedrag. Het maakt dus niet uit hoeveel uur hulp dat u hebt gekregen. Ook als u de hulp hebt geweigerd of niet op tijd hebt geannuleerd, betaalt u de eigen bijdrage. Hebt u recht op hulp, maar krijgt u geen hulp omdat wij die niet voor u hebben? Dan betaalt u geen eigen bijdrage.

Hebt u een factuur gekregen voor de eigen bijdrage en denkt u dat dit onterecht is? Mail dan naar wmo@utrecht.nl dan zullen wij dit verder uitzoeken.

Persoonsgebonden budget (Pgb)

U kunt ook een persoonsgebonden budget (pgb) aanvragen. Dit is een geldbedrag waarmee u zelf hulp bij het huishouden inkoopt.

Hulp en contact Wmo

Telefoon

030 - 286 95 00

Maandag tot en met vrijdag
(van 09.00 tot 13.00 uur)

Op dit moment krijgt het Wmo-loket veel telefonische vragen. Wanneer u ons belt kan het daardoor zijn dat het langer duurt voordat we u te woord kunnen staan.