Hulp en ondersteuning (Wmo) Hulp bij zelfstandig wonen

Kunt u zich door een beperking moeilijk bewegen in huis? Heeft u moeite met douchen? Is traplopen te zwaar geworden? In zulke gevallen kan een hulpmiddel of woningaanpassing uitkomst bieden.

Hulpmiddelen in uw woning

Soms is een hulpmiddel een oplossing voor uw probleem. Bijvoorbeeld een traplift of til-lift. We bespreken met u de mogelijkheden in een telefoongesprek. Of bij u thuis. U kunt een gesprek aanvragen door te bellen naar 030 – 286 95 00. U kunt ook online een gesprek aanvragen.

De gemeente besluit of u een hulpmiddel krijgt. Is dit het geval? Dan kunt u een keuze maken uit de leveranciers waar de gemeente een contract mee heeft. Wij nemen dan contact op met de leverancier van uw keuze en vragen hem het hulpmiddel aan u te leveren. In het stappenplan ziet u hoe dit in zijn werk gaat.

Aanpassing van uw woning of verhuizen

Soms is het aanpassen van uw woning een oplossing. Bijvoorbeeld door uw deuren te verbreden of drempels weg te halen. Soms is het beter dat u verhuist. Wij kijken in een gesprek met u wat het beste is. Om een gesprek aan te vragen belt u naar 030 – 286 95 00. U kunt ook online een gesprek aanvragen.

Het gesprek met de gemeente

Heeft u een gesprek aangevraagd? Dan zal een medewerker van de gemeente contact met u opnemen. In het gesprek zoeken wij met u naar een oplossing. Meestal kan dit telefonisch. Soms komt een medewerker van de gemeente bij u thuis. De gemeente besluit, of u krijgt wat u heeft gevraagd. Dit besluit wordt zo snel mogelijk genomen. En uiterlijk 8 weken na het gesprek of huisbezoek.

Eigen bijdrage

Voor hulpmiddelen en woningaanpassing betaalt u een eigen bijdrage. Hoe hoog deze eigen bijdrage is? Dat hangt af van onder andere uw inkomen en spaargeld.  

Persoonsgebonden budget (Pgb)

Het is mogelijk een persoonsgebonden budget (Pgb) aan te vragen. Met een Pgb kunt u zelf een hulpmiddel of woningaanpassing regelen.

Hulp en contact Wmo

Telefoon

030 – 286 95 00

Vraag een gesprek aan

Stel uw vraag