Bestuur en organisatie Betaling aan de gemeente

Digitale overheid

U hebt een factuur, een herinnering of een aanmaning gekregen van de gemeente. En u hebt daar een vraag over. Hieronder beantwoorden we 8 vragen die veel aan de gemeente worden gesteld.

Veelgestelde vragen over facturen

Ik heb een betaalverzoek via sms ontvangen, wat nu? (Tikkie incasso)

De gemeente werkt met 'Tikkie incasso'. Dit is een app om betaalverzoeken mee te doen. U ontvangt deze alleen per sms (geen Whatsapp of e-mail).

Wat is Tikkie?

Tikkie is een nieuwe app van ABN AMRO waarmee u eenvoudig via bijvoorbeeld sms een betaling kunt doen via iDEAL. Ga voor meer informatie naar de website van Tikkie.

U kunt via Tikkie betalen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • u hebt een Nederlandse bankrekening
  • u hebt een smartphone
  • uw 06-nummer is bekend bij de Gemeente Utrecht
  • de betaaltermijn van uw factuur is (bijna) verstreken

Hoe werkt Tikkie?

  • u ontvangt een sms met een betaallink
  • u klikt op de link en betaalt via iDEAL de factuur

Waarom via Tikkie betalen?

Via Tikkie kunt u op een snelle en simpele manier het bedrag betalen.
Als u meteen betaalt, voorkomt u bovendien dat we een incassobureau moeten inschakelen.
Het is niet verplicht om via Tikkie te betalen.
De link is veilig om te gebruiken, bekijk de privacyverklaring van Tikkie

Hoe kan ik mijn 06-nummer doorgeven?

Uw 06-nummer kunt u via servicedesk@utrecht.nl doorgeven aan de Gemeente Utrecht.
Vragen?
Neem contact op met servicedesk@utrecht.nl, ook als de link niet meer werkt (verlopen is).

U kunt niet reageren op de sms die u heeft ontvangen.

Ik heb een vraag over een factuur, wie kan mij helpen?

Een niet-financiële vraag kan de opdrachtgever het beste beantwoorden. De contactgegevens van de opdrachtgever staan meestal bij de ‘Omschrijving’ op de factuur.
Gaat uw vraag over:

  • een Wabo-vergunning, afval, een begraafplaats, erfpacht of het huren van sportaccommodatie?
    Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 030 of via ons reactieformulier.
  • de verwerking van uw betaling, bankgegevens op de factuur of bijvoorbeeld de BTW?
    Stuur dan een e-mail met uw vraag naar servicedesk@utrecht.nl.
    Of gebruik het 'Bel mij terug-formulier'. Met dit formulier kunt u zelf de dag en tijd kiezen dat wij u bellen. Dan kunnen wij u aan de telefoon direct helpen.

    Wilt u toch zélf de Servicedesk Financiën bellen? Bel dan naar telefoonnummer 030 - 286 07 00, op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur.

Wanneer moet ik een factuur van de gemeente betalen, en hoe?

De uiterste betaaldatum staat op uw factuur.

U kunt betalen met de acceptgiro bij de factuur, of u kunt het bedrag overmaken op het bankrekeningnummer van de gemeente. Dit rekeningnummer vindt u op de factuur. Vermeld bij uw betaling uw debiteurnummer en het factuurnummer.

U kunt ook via automatische incasso betalen. Automatische incasso aanvragen voor uw betalingen kan per e-mail: fd.debiteuren@utrecht.nl
Let op: automatische incasso regelen kan minimaal een week (5 werkdagen) kosten. De gemeente heeft per product een aparte aanvraag van u nodig.

Hoe zorg ik dat de gemeente facturen naar een nieuw adres gaat sturen?

U kunt de adreswijziging voor facturen pas aan ons doorgeven als het nieuwe adres verwerkt is in de Basisregistratie Personen (BRP, vroeger Gemeentelijke Basisadministratie of GBA genoemd).
Gaat het om facturen voor een bedrijf of ondernemer, dan kunt u ons een nieuw factuuradres doorgeven zodra dat adres verwerkt is in het Handelsregister (Kamer van Koophandel).

U moet de adreswijziging schriftelijk aan ons doorgeven, altijd met uw debiteurnummer. U kunt de wijziging per e-mail doorgeven.
Of stuur uw adreswijziging met de post naar:

Gemeente Utrecht
IB B&O
Postbus 10080
3505 AB Utrecht

Kan ik een bezwaarschrift indienen tegen een besluit, aanslag of factuur die ik kreeg?

U kunt met een bezwaarschrift aangeven dat u het niet eens bent met de aanslag, factuur of besluit van de gemeente. U kunt hier lezen hoe en wanneer u bezwaar kunt maken.

Bezwaar maken kan alleen online of schriftelijk.

Let op: ook als u bezwaar maakt, moet u de aanslag betalen binnen de betaaltermijn (kijk op uw factuur). Als de gemeente uw bezwaarschrift 'gegrond' verklaart, krijgt u het bedrag terug dat u ten onrechte betaald hebt. 

Kan ik mijn facturen digitaal ontvangen?

Op dit moment kunt u nog niet aangeven dat u al uw facturen van de gemeente digitaal wilt ontvangen. De gemeente stuurt steeds meer facturen digitaal, maar nog niet alle facturen kunnen zo verstuurd worden.

Hoe regel ik automatische incasso voor facturen van de gemeente?

Stuur een e-mail naar fd.debiteuren@utrecht.nl met daarin:
-uw debiteurnummer en
-uw vraag om automatische incasso.

Ons Incassant-ID is: NL42ZZZ302803530000.

Ik heb een herinnering ontvangen maar ben mijn factuur kwijt, wat nu?

Laat ons weten welke factuur u kwijt bent. U kunt hiervoor het Aanvraagformulier 'kopie van factuur' gebruiken. Wij mailen u dan zo snel mogelijk een kopie van uw factuur.