Proef samenvoegen leveringen horeca

Vanaf 1 januari 2026 gelden nieuwe regels voor vrachtauto’s en bestelbussen in de binnenstad van Utrecht. Om ondernemers te helpen bij de nieuwe situatie, start gemeente Utrecht verschillende proeven. Eén van de proeven is horecabundeling. Daarvoor zoeken we horecabedrijven, leveranciers en vervoerders die mee willen doen met de proef.

Lees meer over de nieuwe regels voor vrachtauto's en bestelbussen in de binnenstad

Wat houdt de proef in?

We zoeken 20 restaurant-ondernemers en 50 leveranciers die goederen bij een logistiek centrum (hub) aan de rand van de stad laten leveren. Hier worden alle bestellingen samengevoegd en in 1 keer bij de deelnemende restaurants afgeleverd. Dit betekent dat de leveranciers minder vaak de stad in hoeven. Bovendien kunnen zij ontheffing krijgen van de venstertijden en dus ook op andere tijden leveren.

Voor horecaondernemers worden leveringen op deze manier duidelijker en makkelijker. In plaats van meerdere losse leveringen op verschillende momenten, komen de goederen in 1 keer. Dat zorgt voor minder drukte en meer rust in de keuken.

Hebt u als ondernemer meerdere levermomenten nodig? Tijdens de proef kijken we samen hoe we flexibel kunnen blijven.

Hoe gaat de proef precies in zijn werk?

Samen met horecaondernemers, leveranciers, vervoerders starten we een proef. Leveringen worden eerst naar een plek net buiten de stad gebracht. Vanuit daar gaan de goederen in 1 keer naar de horecazaken die meedoen.

We kunnen dit alleen goed doen als we beter gaan samenwerken. Daarom gebruiken we één digitaal systeem: Last Mile Fresh. Dit systeem verbindt horeca, leveranciers en vervoerders. Het zorgt ervoor dat bestellingen worden gebundeld, ritten slim worden gepland en iedereen direct informatie krijgt.

Wat zijn de voordelen?

  • Minder ritten in de binnenstad (tot wel 50-75% minder verkeer)
  • Schonere lucht en een veiligere, rustigere stad
  • Duidelijke en efficiënte levering voor horecaondernemers
  • Alles in 1 keer geleverd, dus minder verstoring van het werk

Tijdens de proef kijken we of dit systeem goed werkt, of het betaalbaar is en of het ook op de lange termijn gebruikt kan worden.

Voor wie is de proef?

  • Horecaondernemers in de binnenstad van Utrecht
  • Leveranciers van eten, drinken, non-food en delicatessen
  • Logistieke bedrijven die actief zijn in of rond Utrecht

Aanmelden

We zoeken ondernemers die willen meedenken en willen meedoen. Samen bouwen we aan een slimme oplossing voor de toekomst van stadslogistiek.

Wilt u samen met ons onderzoeken hoe dit kan werken? Neem dan contact met ons op. Zie het contactblok onderaan deze pagina.

Wat vragen we van deelnemers?

We vragen deelnemende horecaondernemers en leveranciers om:

  • Inzicht te geven in hun huidige leveringsproces (frequentie, type goederen, leveranciers).
  • Gedurende de pilot leveringen via de logistieke hub te laten verlopen.
  • Feedback te geven over hun ervaringen, zodat we het systeem kunnen verbeteren.
  • Deel te nemen aan 1 of enkele gezamenlijke sessies om kennis en ervaringen uit te wisselen. We zorgen ervoor dat deelname zo laagdrempelig mogelijk is en bieden ondersteuning bij het opstarten.

Waarom deze proef?

De stad groeit, de wegen raken steeds voller en we werken hard aan schone lucht. De horeca is verantwoordelijk voor 22% van het goederenvervoer door de binnenstad. En laden en lossen op de drukste plekken wordt voor 50% door de horecaleveranciers gedaan. We willen ervoor zorgen dat ondernemers ook in de toekomst goed worden bevoorraad zonder dat de stad vastloopt.

Planning

Wat gebeurt wanneer?
WanneerWat
Zomer 2025Uitwerken details proef en werven eerste deelnemers (horecabedrijven en leveranciers)
Najaar 2025Start van de proef met leveringen via de hub (tot maart 2026)
Voorjaar 2026Evaluatie en verder ontwikkelen proef

Hulp en contact Goederenvervoer

Telefoon

14 030

E-mail

stadslogistiek@utrecht.nl

Bezoekadres

Stadsplateau 1, Utrecht