Verkeersprojecten Westelijke Stadsboulevard

De wegen tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug richten we in als stadsboulevard. Dit betekent dat we deze wegen veilig maken voor het oversteken, met veel groen en bomen.
Wat komt er en waarom?
Een stadsboulevard is straks een veilige weg waar je makkelijk en snel kunt oversteken. Het is een weg met:
- 1 rijstrook voor auto’s per rijrichting (als mogelijk)
- groene middenberm met een (dubbele) bomenrij
- parkeren langs de rijbaan
- vrijliggende fietspaden, in 2 richtingen waar mogelijk
- aan beide zijden een voetpad
Daarnaast:
- komen er alternatieven voor rijden en reizen
- laten we niet meer verkeer toe dan de wegen aankunnen
Waarom een stadsboulevard?
Utrecht groeit. Mensen wonen en komen hier graag. We willen onze groeiende stad gezond en bereikbaar houden. Daarom geven we voorrang aan schone manieren van vervoer die zo min mogelijk ruimte innemen. Lopen, fietsen en openbaar vervoer dus.
Wegen met veel asfalt veranderen we in straten waar het ook fijn wandelen en fietsen is en waar je gemakkelijk kunt oversteken. Doorgaand verkeer rijdt zoveel mogelijk buitenom. Zo houden we de lucht schoner en uw straat rustiger en veiliger.
Voorlopig ontwerp
Het voorlopig ontwerp is klaar. Het is een uitwerking van het plan dat door de gemeenteraad in december 2017 is vastgesteld. Nieuw is een voorstel voor eenrichtingsverkeer in een paar straten in Oog in Al. Dat doen we om sluipverkeer tegen te gaan. Ook zijn er andere aanpassingen. Ze staan per deelgebied in het boekje met het ontwerp beschreven.
Bekijk het Voorlopig Ontwerp (pdf, 15,8 MB)
Het college van burgemeester en wethouders heeft het voorlopig ontwerp in oktober 2020 vastgesteld.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
Najaar 2020-eerste helft 2021 | Definitief technisch ontwerp maken |
2021 | Bepalen met welk deel van de stadboulevard we beginnen |
2021 | Aannemer kiezen voor de uitvoering |
Begin 2022 | Start werkzaamheden |
Wat is er al gebeurd?
- Oktober 2020: het college van B en W stelde het voorlopig ontwerp vast
- 2018-2020: uitwerking plan, bewonersbijeenkomsten op onderdelen, versobering van het ontwerp om financiële redenen
- December 2017: de gemeenteraad stelde het conceptplan (pdf) vast
- Mei en juni 2017: reactieperiode op het conceptplan voor de Westelijke Stadsboulevard
- 2016-mei 2017: verschillende onderzoeken over de westelijke stadsboulevard en de Majellaknoop:
- beoordeling varianten Majellaknoop (pdf, 405 kB)
- quickscan lucht en geluid Majellaknoop (pdf, 2 MB)
- milieueffecten westelijke stadsboulevard (pdf, 1,0 MB)
- verkeerskundige rapportage (Let op: zware pdf, 22,9 MB)
- vraagbeïnvloeding westelijke stadsboulevard (pdf, 1,1 MB)
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere kwartaal een nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het project.