Verkeersprojecten Westelijke Stadsboulevard

Westelijke Stadsboulevard

De wegen tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug richten we in als stadsboulevard. Dit betekent dat we deze wegen veilig maken voor het oversteken, met veel groen en bomen.

Wat komt er?

Een stadsboulevard is straks een veilige weg waar je makkelijk en snel kunt oversteken. Het is een weg met:

  • 1 rijstrook voor auto’s per rijrichting (als mogelijk)
  • groene middenberm met een (dubbele) bomenrij
  • parkeren langs de rijbaan
  • vrijliggende fietspaden, in 2 richtingen waar mogelijk
  • aan beide zijden een voetpad
  • geen parallelwegen (bij voorkeur)

Belangrijke voorwaarden voor het ontwerp

Er gaan straks minder auto’s rijden op de Westelijke Stadsboulevard: 5-10% minder autoverkeer in de avondspits. Dat regelen we op 3 manieren:

Besluit gemeenteraad

De gemeenteraad is op 21 december 2017 akkoord gegaan met het plan voor de Westelijke Stadsboulevard. De raad koos binnen het plan voor variant 1 van de Majellaknoop.

Hoe gaan we nu verder?

Er is een aantal redenen waarom we even pas op de plaats maken. Dat heeft te maken met een bredere verkeersstudie in het noordwesten van Utrecht, met een nieuw verkeersmodel dat misschien invloed kan hebben op het plan en met het budget. We onderzoeken of het ontwerp aangepast moet worden omdat de nieuwe berekening van de kosten niet past binnen ons budget. Dat komt omdat er nu meer details bekend zijn.

Verkeersstudie noordwestelijk Utrecht

We willen naast de Westelijke Stadsboulevard ook de Amsterdamsestraatweg en het Westplein prettiger, beter oversteekbaar, verkeersveiliger en groener te maken. Hiervoor moet het autoverkeer hier flink omlaag. Daarom heeft de gemeente een verkeersstudie gedaan waarbij er verschillende scenario’s zijn onderzocht. De gemeente heeft nog geen keuze gemaakt of en welke onderzochte maatregelen we gaan uitvoeren. Begin 2020 doen we samen met betrokkenen verder onderzoek naar de effecten van de scenario’s.

Als duidelijk is welke maatregelen worden uitgevoerd, kan het ontwerp voor de Westelijke Stadsboulevard afgemaakt worden en gepresenteerd.
Lees meer over de resultaten van het onderzoek
Lees de raadsbrief over het nieuwe verkeersmodel en het budget

Wat is al gebeurd?

  • Mei en juni 2017: reactieperiode op het conceptplan voor de Westelijke Stadsboulevard. Lees de reacties in de reactienota (pdf, 3,9 MB)
  • December 2017: de gemeenteraad stelde het conceptplan vast

Meld u aan voor de nieuwsbrief!

Ontvang iedere kwartaal een nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het project.

Aanmelden nieuws Westelijke Stadsboulevard

Mobiliteitsplan

De nieuwe inrichting van verbindingswegen in de stad tot stadsboulevards hoort bij het beleid van de gemeente. We willen de stad gezond, aantrekkelijk en bereikbaar houden. Lees daar meer over in het mobiliteitsplan ‘Slimme routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen

Om welke wegen gaat het?

De wegen die we als stadsboulevard (samen de westelijke stadsboulevard) willen inrichten zijn:

  • Pijperlaan
  • Joseph Haydnlaan
  • Lessinglaan
  • Spinozaweg
  • Vleutenseweg-westzijde
  • Thomas à Kempisplantsoen
  • Cartesiusweg
  • St.-Josephlaan
  • Marnixlaan tot aan de Marnixbrug

Bekijk een luchtfoto van Westelijke Stadsboulevard (pdf, 819 kB) 

Hulp en contact

Uw mening