Verkeersprojecten Westelijke Stadsboulevard

Westelijke Stadsboulevard

De gemeenteraad is 21 december 2017 akkoord gegaan met het conceptplan voor de Westelijke Stadsboulevard.

Werkzaamheden aan de Marnixbrug

De Marnixbrug wordt grondig gerenoveerd. De werkzaamheden beginnen op 29 oktober en duren ongeveer 1 jaar. voor de werkzaamheden is ruimte nodig, daarom maken we de middenstrook vrij. Per rijrijrichting is er daarom 1 rijstrook voor auto’s beschikbaar tussen de Van Egmondkade en de Brailledreef.

De verkeerslichten op de kruisingen in dit gebied worden anders ingesteld. Hierdoor kan ook verkeershinder ontstaan in de omliggende straten. Hoewel de Marnixbrug bij de werkzaamheden teruggaat van 2x2 naar 2x1 rijstroken, is deze situatie niet te vergelijken met de definitieve situatie van het plan voor de Westelijke Stadsboulevard. In de definitieve situatie zal van verkeershinder geen sprake zijn.

Wat is de Westelijke Stadsboulevard?

De wegen tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug richten we in als stadsboulevard. Het gaat om de wegen vanaf de Pijperlaan tot aan de Marnixbrug. Dat zijn de: Pijperlaan, Joseph Haydnlaan, Lessinglaan, Spinozaweg, Vleutenseweg-westzijde, Thomas à Kempisplantsoen, Cartesiusweg, St.-Josephlaan en de Marnixlaan tot aan de Marnixbrug. Samen vormen deze wegen de Westelijke Stadsboulevard. Een stadsboulevard is een veilige weg met groen en bomen waar je makkelijk en snel kunt oversteken.

Bekijk een luchtfoto van Westelijke Stadsboulevard (pdf, 819kB) 

Belangrijke voorwaarden voor het ontwerp

Er gaan straks minder auto’s rijden op de Westelijke Stadsboulevard: 5-10% minder autoverkeer in de avondspits. Dat regelen we op 3 manieren:

Besluit gemeenteraad

De gemeenteraad is op 21 december 2017 akkoord gegaan met het plan voor de Westelijke Stadsboulevard. De raad koos binnen het plan voor variant 1 van de Majellaknoop.

Wat ging vooraf aan dit besluit?

In mei en juni 2017 kon iedereen reageren op het conceptplan voor de Westelijke Stadsboulevard en de stukken die daarbij horen. Door sommige reacties hebben we het conceptplan aangepast. Alle reacties hebben we beantwoord in de reactienota.
Bekijk de reactienota (pdf, 3,9 MB)

Op 7 november 2017 besprak het college van B en W het ontwerp en de reacties. Daarna heeft het college het ontwerp aan de gemeenteraad voorgelegd.
Bekijk de vergaderstukken en data

Hoe gaan we nu verder?

We doorlopen verschillende procedures. Het regelen van de nodige vergunningen valt daar bijvoorbeeld onder. Daarna maken we het inrichtingsontwerp af. Ook zijn bestemmingsplanprocedures op een aantal plekken nodig. We zijn bezig met de voorbereidingen op de uitvoering. De exacte planning per straat is nog niet bekend.

Mobiliteitsplan

De nieuwe inrichting van verbindingswegen in de stad tot stadsboulevards hoort bij het beleid van de gemeente. We willen de stad gezond, aantrekkelijk en bereikbaar houden. Lees daar meer over in het mobiliteitsplan ‘Slimme routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen

Meld u aan voor de nieuwsbrief!

Ontvang iedere kwartaal een nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het project.

Aanmelden

Toestemming

Hiermee geeft u toestemming aan de gemeente Utrecht om uw e-mailadres te verwerken (gebruiken). Wij gebruiken dit alleen voor het toesturen en verbeteren van deze nieuwsbrief. We verzamelen bijvoorbeeld informatie over klikgedrag om te zien wat het meest gelezen wordt.


Afmelden

Wilt u zich later toch liever afmelden voor de nieuwsbrief? Dat kan altijd: in elke nieuwsbrief staat onderaan een link waarmee u kunt afmelden. Hiermee trekt u uw toestemming in. Wij verwijderen dan uw e-mailadres/gegevens.

Hulp en contact