
We rijden in onze straten zoveel mogelijk maximaal 30 kilometer per uur. Dat is veiliger voor iedereen. We passen op 2 manieren de snelheid op straten aan naar 30 kilometer per uur.
1. Snelle aanpak zonder aanpassingen aan de weg (maart 2026)
In maart 2026 gaat de maximumsnelheid op een groot aantal straten naar 30 kilometer per uur. Dit geldt voor alle straten waar geen apart fietspad is en waar auto's en fietsen samen op de weg rijden. We voeren de aanpassing in 1 keer uit met eenvoudige maatregelen zoals borden en markering op de weg.
Bekijk de straten waarvoor dit geldt
2. Straten opnieuw inrichten (doorlopend)
Op ongeveer 50 straten met aparte fietspaden blijft de snelheid nu nog 50 kilometer per uur. Hier zijn grotere aanpassingen nodig om de snelheid te verlagen. Zoals het smaller maken van de rijbaan, ander materiaal op de weg of drempels aanleggen. Op deze straten voeren we 30 kilometer per uur in als we aan de weg gaan werken voor onderhoud of tijdens het opnieuw inrichten. Hierdoor komt er vaak ook meer ruimte voor bijvoorbeeld speelplekken, bomen of planten.
Alleen op belangrijke doorgaande wegen blijft de maximumsnelheid 50 kilometer per uur. Deze straten zijn de meeste logische en korte routes naar bestemmingen in de stad. Dit zijn bijvoorbeeld de Einsteindreef, de Beneluxlaan en de Vleutensebaan.
Waarom doen we dit?
Een lagere snelheid is veiliger voor alle weggebruikers. Bij een snelheid van 30 kilometer per uur heeft een ongeval minder ernstige gevolgen en bijna nooit een dodelijke afloop. Ook is de kans op een ongeval kleiner doordat er meer tijd is om te reageren en omdat u sneller kunt remmen. Daarnaast neemt het geluid van het verkeer vaak af door de aanpassing van de snelheid.
Welke straten maken we snel 30 kilometer per uur?
Hieronder staan de straten waar we 30 kilometer per uur invoeren in februari en maart 2026.