Amsterdamsestraatweg: opnieuw inrichten straat

Fase project:
In uitvoering

Werkzaamheden klaar:
Eind zomer 2025

We werken aan een andere inrichting van de Amsterdamsestraatweg tussen Weerdsingel en de Marnixlaan. En we vervangen het riool. We willen de verkeersveiligheid verbeteren voor fiets en voetganger, en de straat groener maken. Zo maken we er een straat van waar het prettig wonen, wandelen en winkelen is.

Het opnieuw inrichten van de Amsterdamsestraatweg hoort bij de aanpak Amsterdamsestraatweg.

Wat gaan we doen?

Lees en bekijk hoe we de Amsterdamsestraatweg opnieuw inrichten.

Tussen 24 juni en 14 juli

Middenbermen gaan weg en een aantal parkeerplaatsen bouwen we om tot een rijstrook.

Vanaf 14 juli

  • riool vanaf het Openheimplein richting de Acaciastraat
  • nieuwe inrichting vanaf de Marnixlaan tot en met het Oppenheimplein
  • riool en nieuwe inrichting bij de Weerdsingel Westzijde voor het plein van basisschool De Pijlstaart.

Omleiding

Vanaf zondag 14 juli 20.00 uur kunnen auto’s alleen nog richting het centrum rijden vanaf de kruising met de Marnixlaan. Vanuit het centrum is de Amsterdamsestraatweg afgesloten voor auto's. Auto’s rijden dan om via de Weerdsingel richting de Oudenoord. De Amsterdamsestraatweg blijft open voor fietsers en voetgangers in 2 richtingen. Winkels en woningen blijven bereikbaar.

Als de nieuwe weg klaar is, kunnen auto’s weer in 2 richtingen over de Amsterdamsestraatweg rijden.

Wat betekent de omleiding voor het verkeer?

De weg blijft open voor fietsers en voetgangers.

Vanaf 6 juli 20.00 uur rijdt buslijn 3 vanuit het centrum richting Zuilen een omleiding. Er is een tijdelijke halte op de Royaards van den Hamkade, op de kruising met Ondiep-Zuidzijde. Buslijn 3 richting het centrum blijft tijdens de werkzaamheden gewoon over de Amsterdamsestraatweg rijden. Soms wordt de bushalte tijdelijk verplaatst.

Kijk voor actuele reisinformatie op www.u-ov.nl en kijk bij omleidingen en verstoringen.

Auto’s, motoren en brommers rijden vanaf 14 juli 20.00 uur via een omleiding vanuit het centrum. Zij rijden om via de Weerdsingel, Oudenoord en Royaards van den Hamkade. Soms is het nodig om zijstraten af te sluiten of de rijrichting om te draaien.

Vanaf 14 juli kunt u deze straten niet meer in met de auto vanaf de Amsterdamsestraatweg:

  • Geraniumstraat
  • Anemoonstraat
  • Korenbloemstraat
  • Egelantierstraat
  • Papaverstraat
  • Herenweg
  • Mimosastraat

Bewoners die in de hoek tussen de Oudenoord en Weerdsingel Westzijde wonen rijden de wijk in en uit vanaf de Oudenoord. Ze rijden de wijk in via de Herenweg, Kruisweg en Stroomstraat. De wijk uit kan alleen via de Stroomstraat. Daarom wordt de rijrichting van de Kruisweg omgedraaid. De paaltjes op deze route gaan tijdelijk naar beneden.  

De 2e Daalsedijk wordt ter hoogte van de Concordiastraat afgesloten voor auto’s, motoren en brommers. Dit doen we om sluipverkeer te voorkomen.

Het fietspad vanuit de Daalsetunnel naar de 1e Daalsedijk gaat tijdelijk in één richting open voor auto’s, motoren, brommers en vrachtwagens.

Kies bewust hoe u reist

Reis 's ochtends voor 7.30 uur of na 9.00 uur en ‘s middags voor 16.00 uur en na 18.00 uur. Dan is het minder druk op de weg én in het openbaar vervoer. Doet u werk waarbij u kunt thuiswerken? Soms een dag thuiswerken helpt om de drukte op de weg te verminderen.

€ 40 probeertegoed deelvervoer

In een elektrische bakfiets neemt u makkelijk uw kinderen of veel boodschappen mee. En met een elektrische fiets bent u zo aan de andere kant van de stad. Met deelvervoer hoeft u dit niet zelf te kopen.

Bewoners op en rond de Amsterdamsestraatweg kunnen gratis € 40 probeertegoed aanvragen voor deelvervoer. Dit kunt u gebruiken voor deelfietsen, deelbakfietsen en deelauto’s.

Vraag gratis € 40 korting aan

Wat komt er?

Samen met bewoners en ondernemers werkten we aan een ontwerp voor de nieuwe inrichting. De straat wordt veiliger, groener en mooier. Er is meer ruimte voor fietsers, voetgangers en terrassen. De straat kan straks beter tegen grote wisselingen in het klimaat, zoals warme zomers en veel regen.

De straat wordt veiliger voor iedereen. Automobilisten, fietsers en voetgangers kunnen straks makkelijker en veiliger oversteken. Hiervoor nemen we verschillende maatregelen:

  • de pleinen bij de watertoren, de Plantage, de Boorstraat-Bethlehemweg en Herenweg krijgen verhoogde verkeersplateaus met een breed zebrapad.
  • het oversteekpunt bij de Geraniumstraat krijgt een verhoogd verkeersplateau, een breed zebrapad en oversteekplek voor fietsers.
  • over bijna de hele lengte van de straat maken we van de straat een middenberm van ten minste 1 meter, zodat voetgangers veilig in 2 etappes kunnen oversteken.

Het verkeer op straat gaat door verschillende maatregelen langzamer rijden. Ook wordt de straat meer overzichtelijk. Dit gaan we doen:

  • we richten de weg in als een 30 kilometer per uur-straat.
  • tussen de pleinen komen om de ongeveer 100 meter drempels zodat de snelheid van het autoverkeer laag blijft.
  • we verbeteren het zicht op en vanuit de zijstraten van de Amsterdamsestraatweg. Daarom verwijderen we dingen die het zicht verminderen zoals fietsrekken en parkeerplekken.

We maken de Amsterdamsestraatweg groener en gezonder. Er komt 5 keer zoveel groen als er nu is. Totaal komt er 2.500 m2 meer groen bij. Dit gaan we doen:

  • de bomen krijgen meer ruimte om te groeien tot gezonde, grote bomen. We vervangen ongezonde bomen voor nieuwe bomen.
  • er komen planten bij bomen en in plantvakken.
  • de straat is voorbereid op grote klimaatwisselingen: water stroomt beter weg bij veel regen en de planten en bomen zorgen voor verkoeling bij hete zomers.

We willen dat de Amsterdamsestraatweg een fijne plek is om te winkelen, wonen en wandelen. Zo krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte:

  • de indeling van de weg met aparte fietspaden blijft hetzelfde.
  • de fietspaden worden breder.
  • de stoep is zo veel mogelijk vrij voor voetgangers, rolstoelgebruikers en kinderwagens. De lantaarnpalen staan niet meer op de stoep en er staan minder prullenbakken. We willen in de toekomst zorgen dat de borden van winkels niet te veel ruimte innemen. We maken hier nog een plan voor.
  • waar mogelijk komt er bij de pleinen (meer) ruimte voor terrassen.

We zorgen dat fietsers, automobilisten, pakketbezorgers en leveranciers voor winkels genoeg ruimte hebben om te parkeren. We gaan slim om met de ruimte die we hebben. Zo doen we dat:

  • we plaatsen 688 fietsenrekken, dat zijn er 155 meer dan nu.
  • ongeveer 45 parkeerplekken voor auto’s komen te vervallen. Zo maken we meer ruimte voor groen en verbeteren we de verkeersveiligheid. We hebben onderzocht dat er dan op drukke momenten nog steeds voldoende parkeerplekken zijn.
  • er komen minder (grote) laad- en losplekken. De meeste leveranciers rijden in kleinere bussen die de parkeerplekken kunnen gebruiken als het rustig is.
  • op 7 van de 10 laad- en losplekken kunt u na 12.00 uur ook met de auto parkeren.

We vernieuwen het riool. Er komt een rioolbuis voor vuil water en een rioolbuis voor regenwater.

Impressies

Hieronder krijgt u een beeld (impressie) hoe de Amsterdamsestraatweg eruit komt te zien na het opnieuw inrichten. 

Op de hoogte blijven

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op de Amsterdamsestraatweg? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief Utrecht en kies voor de wijk Noordwest.

Meld u aan voor de nieuwsbrief Utrecht

Download de BouwApp

Tijdens de werkzaamheden houden we u op de hoogte via de BouwApp. Hier vindt u informatie over het werk en de omleidingen. U kunt ook vragen stellen. Download de app via de Apple Appstore of Android Playstore. Voeg project ‘Amsterdamsestraatweg Utrecht’ toe als favoriet. U kunt het project ook volgen via de website van de BouwApp.

Planning

Wat gebeurt wanneer?
WanneerWat
Januari - juni 2024Voorbereiden werk
24 juni 2024Start werkzaamheden

Wat is er al gebeurd?

  • April 2024: bomen weghalen
  • Oktober - december 2023: kiezen aannemer voor het werk
  • Voorjaar 2023: definitief ontwerp klaar. 
  • Januari 2023: voorlopig ontwerp vastgesteld
  • Najaar 2022: u kon reageren op voorlopig ontwerp
  • Voorjaar 2022: tijdelijke maatregelen klaar
  • Voorjaar 2022: het plan met wensen en eisen en eerste ontwerp werd vastgesteld
  • September 2021: u kon reageren op het eerste ontwerp
  • Najaar 2021: het plan met wensen en eisen (IPvE) was klaar
  • Najaar 2020: principekeuzes voor het eerste ontwerp