Wonen Water en riool

Goed omgaan met (regen)water en het onderhouden van uw deel van het riool horen ook bij het goed onderhouden van uw woning. Als u water in uw kelder, kruipruimte of tuin hebt, kan dat komen door te hoog grondwater of door water uit het riool.

Is uw (nieuwe) woning nog niet aangesloten op het riool, vraag hier dan een vergunning voor aan.

Goed gebruik van riool

Het riool is aangelegd voor het afvoeren van vuil water van uw douche, wc of gootsteen. Om te zorgen dat ons riool goed werkt, is het belangrijk dat het riool niet verstopt of beschadigd raakt. Gooi daarom geen (vloeibaar) frituurvet en reinigingsdoekjes, maandverband, motorolie, kleding, condooms en bouwafval in het riool. Ook is het beter om geen auto’s te wassen op straat, de stoep en uw balkon niet te schrobben met chloor of zeep en om geen gebruik te maken van onkruidbestrijdingsmiddelen. Dit is schadelijk voor het milieu.

Mijn riool (huisaansluiting) is verstopt

  • Als u huurder bent, neem dan contact op met de verhuurder. Deze is namelijk verantwoordelijk voor de aansluiting van de woning op de gemeentelijke riolering.
  • Als huiseigenaar bent u verantwoordelijk voor de riolering tot 0,5 meter buiten uw perceelgrens. Alles wat daarbuiten ligt is gemeentegrond. U kunt contact opnemen met een loodgieter of ontstoppingsbedrijf. Die onderzoekt de oorzaak van de verstopping en zal deze in de meeste gevallen verhelpen. De loodgieter mag geen problemen op gemeentegrond oplossen.

Wateroverlast

Hebt u als het veel of hard regent last van water dat terugstroomt uit het riool? Maak gebruik van bijvoorbeeld een terugslagklep of pomp als een lozingspunt (zoals toilet en putjes) lager ligt dan de weg. Dit komt vaak voor bij souterrainwoningen.

In de handleiding Waterproof (pdf, 2.9 MB) vindt u informatie over wat u zelf kunt doen om wateroverlast te voorkomen. In de handleiding staan tips en uitleg over verschillende maatregelen.

Lees meer over wateroverlast voorkomen

Probleem op gemeentegrond? Bel de gemeente

Dus: heeft uw loodgieter met behulp van camera-inspectie een probleem op gemeentegrond geconstateerd, belt u dan 14 030. Voor urgente problemen is dit nummer 24 uur per dag bereikbaar. Met minder urgente problemen kunt u tijdens kantoortijden terecht.

Kosten

Als de gemeente de oorzaak komt achterhalen en eventueel het probleem verhelpt, wordt u vooraf gevraagd een machtiging van € 225 te tekenen. Als het probleem toch niet in het gemeentelijk deel van de huisaansluiting zit, worden deze kosten in rekening gebracht. Zit het probleem wel in het gemeentelijke deel, dan vervalt de machtiging en hoeft u niets te betalen.

Drinkwater

Het drinkwater dat uit de kraan komt, wordt geleverd door drinkwaterbedrijf Vitens. Dit water is gezuiverd grondwater of gezuiverd water uit de grote rivieren.

Vocht in huis

Hebt u last van een muffe lucht of schimmelplekken in huis? Dan komt dit waarschijnlijk door vocht in huis. Om dit soort problemen op te lossen, moet u eerst de oorzaak vinden. Vocht in huis is slecht voor uw gezondheid. De gemeente kan u adviseren over wat u er aan kunt doen.

Afvalwater of grondwater lozen

Zomaar afvalwater of grondwater lozen is verboden. Dit kan slecht zijn voor het milieu en de gezondheid. Sommige lozingen hoeft u alleen te melden, voor andere lozingen vraagt u een vergunning aan. Wilt u weten of u een vergunning nodig hebt? Doe de vergunningcheck bij het omgevingsloket Online (OLO). Hier kunt u ook een vergunning aanvragen of een melding doen.

Hulp en contact

Telefoon

14 030

Maandag t/m vrijdag 8.30 – 17.30 uur
Donderdag 8.30 - 20.00 uur

Uw mening