Zorg en onderwijsHulp en ondersteuning (Wmo)

Hulp en ondersteuning

Hebt u hulp en ondersteuning nodig in uw dagelijks leven? Bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, vervoer, schulden of een verslaving. Of zoekt u begeleiding bij het wonen? Dan hebt u misschien recht op hulp uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Hulpvragen

Met de meeste hulpvragen kunt u terecht bij het buurtteam in uw buurt. Een medewerker van het buurtteam gaat met u in gesprek en samen bespreekt u welke hulp er nodig is en welke stappen u zelf al kunt zetten. Neem gerust iemand mee naar het gesprek, bijvoorbeeld een vriend, familie, een vrijwilliger.

Hulpmiddel

Voor sommige hulpmiddelen moet u bij de gemeente zijn. Dit zijn: rolstoelen, scootmobiels, taxivervoer (Regiotaxi), hulp bij het huishouden, en hulpmiddelen om zelfstandig te kunnen blijven wonen (bijvoorbeeld een traplift).

Beleid

Meer weten over beleidsregels en verordeningen Wmo? Ga naar de pagina Wmo-beleid.

Persoonsgegevens en privacy

Persoonsgegevens worden niet zomaar uitgewisseld; dat doen we altijd in overleg met de inwoner(s) over wie het gaat. Daar maken we alleen een uitzondering op als er sprake is van een onveilige situatie voor de inwoner of zijn omgeving. Meer informatie over persoonsgegevens en privacy.

Onafhankelijke klantondersteuning

Hebt u een probleem en weet u niet hoe u dit moet oplossen? Dan kunt u terecht bij een buurtteam. Vindt u het fijn om een onafhankelijke klantondersteuning mee te nemen naar het gesprek? Dat is mogelijk. U kunt hiervoor terecht bij de organisatie U Centraal

Wilt u een keer uw zaak met een onafhankelijke derde bespreken? Ook dat is mogelijk. U kunt hiervoor terecht bij de organisatie U Centraal.

Daarnaast mag u natuurlijk ook altijd een familielid meenemen naar het gesprek met het buurtteam.

Hulp en contact Wmo

Telefoon

030 – 286 95 00

Vraag een gesprek aan

Stel uw vraag