Zorg en onderwijs Hulp en ondersteuning (Wmo)

Hulp en ondersteuning

Hebt u hulp en ondersteuning nodig in uw dagelijks leven? Bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, vervoer, schulden of een verslaving. Of zoekt u begeleiding bij het wonen? Dan hebt u misschien recht op hulp uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Meer zorgverzekering voor minder geld: de U-polis

Woont u in Utrecht en heeft u een U-pas? Dan kunt u overstappen naar de collectieve zorgverzekering van Zorg en Zekerheid en de gemeente: de U-polis. U krijgt korting op de premie en uitgebreide vergoedingen.

U kunt eenvoudig online overstappen via www.gezondverzekerd.nl/utrecht.

Wilt u advies of hulp bij het overstappen? Dan kunt u naar een spreekuur gaan van Zorg en Zekerheid (van 22 november tot en met 28 december).

Hulpvragen

Met de meeste hulpvragen kunt u terecht bij het buurtteam in uw buurt. Een medewerker van het buurtteam gaat met u in gesprek en samen bespreekt u welke hulp er nodig is en welke stappen u zelf al kunt zetten. Neem gerust iemand mee naar het gesprek, bijvoorbeeld een vriend, familie, een vrijwilliger.

Hulp en hulpmiddelen

Hebt u hulp nodig in uw dagelijks leven om zelfstandig te kunnen blijven wonen? Bijvoorbeeld een rolstoel of scootmobiel, taxivervoer (Regiotaxi), een traplift of hulp bij het huishouden?
Of hebt u andere hulp en ondersteuning nodig? Bijvoorbeeld hulp bij schulden of een verslaving, hulp bij andere mensen ontmoeten of meedoen aan activiteiten in de buurt, of begeleiding bij het wonen? Kijk op de pagina Hulp bij.. hoe u hulp kunt krijgen.

Beleid

Meer weten over beleidsregels en verordeningen Wmo? Ga naar de pagina Wmo-beleid.

Persoonsgegevens en privacy

Persoonsgegevens worden niet zomaar uitgewisseld; dat doen we altijd in overleg met de inwoner(s) over wie het gaat. Daar maken we alleen een uitzondering op als er sprake is van een onveilige situatie voor de inwoner of zijn omgeving. Meer informatie over persoonsgegevens en privacy.

Onafhankelijke klantondersteuning

Hebt u een probleem en weet u niet hoe u dit moet oplossen? Dan kunt u terecht bij een buurtteam. Vindt u het fijn om een onafhankelijke klantondersteuning mee te nemen naar het gesprek? Dat is mogelijk. U kunt hiervoor terecht bij de organisatie U Centraal

Wilt u een keer uw zaak met een onafhankelijke derde bespreken? Ook dat is mogelijk. U kunt hiervoor terecht bij de organisatie U Centraal.

Daarnaast mag u natuurlijk ook altijd een familielid meenemen naar het gesprek met het buurtteam.

Hulp en contact Wmo

Telefoon

030 – 286 95 00

Vraag een gesprek aan

Stel uw vraag