Onderwijs Welkom student

Welkom in Utrecht! Heb je woonruimte gevonden? Schrijf je dan in bij de gemeente. Het is supersimpel en zo geregeld. Zodra je je verhuizing hebt doorgegeven kun je hier stemmen, naar de huisarts gaan, je paspoort ophalen en je post ontvangen. Handig toch?

Hoe schrijf je je in bij de gemeente?

Thirty030 is een groep van enthousiaste Utrechters onder de 30 jaar die onze stad mooier, duurzamer en creatiever maakt. Zij leggen je graag uit hoe simpel inschrijven bij de gemeente is.

Video: Thirty030 legt uit hoe je je inschrijft

 

Makkelijk toch? Dus word Utrechter!

Schrijf je in via Utrecht.nl/inschrijven

Goed om te weten voor je je inschrijft

Datum van inschrijving

Je kunt maximaal 28 dagen voor de verhuisdatum je verhuisdatum doorgeven. En maximaal 5 dagen erna. Geef je het later door? Dan geldt de dag waarop wij je inschrijving ontvangen als verhuisdatum. Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld je toeslagen of studiefinanciering. Een datum in het verleden opgeven kan niet.

Geen huurcontract

Je kunt je inschrijven zonder huurcontract. Je hebt dan alleen toestemming nodig van de eigenaar. Of van één van de meerderjarige bewoners van het adres. Zo geef je je verhuizing door:

  1. Samen online inschrijven met DigiD. Volg samen de inschrijfstappen met jullie DigiD.
  2. Alleen online inschrijven met DigiD + verklaring uploaden. Lukt het niet om je samen in te schrijven? Geef dan alleen je inschrijving online door en voeg 2 bijlagen toe:
  • Het door de eigenaar of de bewoner ingevulde formulier Verklaring van inwoning (pdf), en
  • Een foto of een kopie van het geldige identiteitsbewijs van degene die toestemming geeft. Met de app KopieID maak je een veilige kopie.

Wanneer wel of niet inschrijven

Kort ergens wonen

Schrijf je ook in als je verwacht niet lang te wonen op dit adres.

Verhuizen naar een andere gemeente

Je geeft je verhuizing door aan je nieuwe gemeente. Je hoeft je hier niet uit te schrijven. Dat gaat automatisch. Je krijgt hier geen bericht van. Van je nieuwe gemeente krijg je wel een bevestiging van het doorgeven van je inschrijving.

Verhuizen binnen de gemeente Utrecht

Een verhuizing binnen de gemeente Utrecht geef je ook door. Dat kan met DigiD via Utrecht.nl/inschrijven. Heb je geen DigiD? Dat kun je je ook zo inschrijven:

  1. Schriftelijk – vul het formulier adreswijziging (pdf) in en verstuur deze aan Gemeente Utrecht, Publiekszaken – Burgerzaken, Postbus 5000, 3502 JA Utrecht.
  2. Op afspraak – maak een afspraak voor het product ’verhuizing vanuit een andere gemeente‘ of - als je al ingeschreven staat in Utrecht - voor ’verhuizing binnen gemeente Utrecht‘. Op het stadskantoor helpen we je dan graag verder.

Na je inschrijving

Inschrijving/verhuizing verkeerd doorgegeven

Hebben we je verhuizing nog niet verwerkt? Dan kunnen we het nog herstellen. Bel zo snel mogelijk met 14 030. Vertel hoe je je hebt ingeschreven (online – schriftelijk – op afspraak).

Controleren of je inschrijving is verwerkt

We verwerken je inschrijving binnen 5 werkdagen. Je krijgt hier geen bevestiging van. Je kunt zelf controleren op MijnOverheid.nl of de adreswijziging al is verwerkt. We schrijven je uit bij je oude adres.

Hulp en contact Welkom student