Huisnummer (nieuw of veranderd)

Vervalt een huisnummer of komt er een bij? Dan moet u dat aanvragen. Hebt u voor de werkzaamheden een omgevingsvergunning nodig? Dan gaat de aanvraag via de omgevingsvergunning.

U moet een 'aanvraag huisnummering' doen als er:

  • een nieuw huisnummer ontstaat (bij bouw of verbouwing)
  • een huisnummer vervalt (bij sloop)

Wat te doen?

  • Hebt u voor de bouw of sloop een omgevingsvergunning nodig?
    Dan hoeft u geen 'aanvraag huisnummering' te doen. Dit gaat via de omgevingsvergunning.
  • Weet u niet of u een omgevingsvergunning nodig hebt?
    Doe dan een vergunningcheck op www.omgevingsloket.nl.
  • Hebt u geen omgevingsvergunning nodig?
    Doe dan wel een aanvraag met het aanvraagformulier huisnummering (pdf, 46 kB).

Kosten 2023

€ 173,40

Na uw aanvraag

De gemeente geeft alle wijzigingen van huisnummer door aan officiële instanties en PostNL.

Nieuwe postcode

Eventuele nieuwe postcodes staan binnen 4 weken op de website van PostNL. Voor vragen over postcodes kunt u terecht bij PostNL.

Aansluiting gas, elektriciteit of water aanvragen zonder nieuw huisnummer

Nutsvoorzieningen (gas, elektriciteit, water) aanvragen zonder huisnummer kan via uw nutsbedrijf. Landelijk is afgesproken met nutsbedrijven dat gemeenten géén huisnummers toekennen op basis van (nieuwe) aansluitingen voor gas, elektriciteit of water.

Hulp en contact Ondernemen

Telefoon

14 030

Maandag t/m vrijdag 8.30 – 17.30 uur
Donderdag 8.30 - 20.00 uur